Deel dit bericht via:

29-12-2016

Ervaringen met chathulpverlening bij Tele-Onthaal

In de laatste veertien jaar bouwde Tele-Onthaal heel wat kennis en ervaring op wat betreft eerstelijns online hulpverlening.

Toch is deze chathulpverlening niet zomaar vanzelfsprekend. Kathelijne Lowel, stafmedewerker bij Tele-Onthaal Vlaams-Brabant en Brussel, staat in dit artikel voor Psyche even stil bij de evolutie van chathulpverlening bij Tele-Onthaal.

Wat zijn de verschillen en gelijkenissen met telefonische hulpverlening? En wat zijn de voor en nadelen van online hulpverlening? In dit artikel wordt een beeld geschetst van de bevindingen, meer aandacht voor mogelijke verbeterpunten en good practices.


In 2002 starte Tele-Onthaal in West-Vlaanderen met een pilootproject rond online hulpverlening. Chatten was toen nog iets wat strikt in de vrije tijd thuishoorde, iets informeels. Voor hulpverleners leken de mogelijkheden niet op te wegen tegen de beperkingen.

Chatten met Tele-Onthaal

Bij Tele-Onthaal kan je elke avond en woensdag-en zondagnamiddag terecht voor een anoniem chatgesprek. Het gesprek blijft strikt vertrouwelijk tussen jou en de vrijwilliger.
Er blijven geen sporen van het chatgesprek achter op je computer.

Meer info over chatten

Op dit moment is de chat open, maar zijn al onze vrijwilligers in gesprek.
Wanneer opnieuw een vrijwilliger beschikbaar is, wordt het bolletje bij 'Chat' weer groen. Klik dan opnieuw op 'Chat'.

Of bel 106: 24u/24 en 7d/7 luistert iemand naar je via telefoon.

Kies een (anonieme) nickname. Wanneer je klikt op 'Chatten', kom je in contact met een vrijwilliger.

Wil je er mee voor zorgen dat zoveel mogelijk mensen binnen geraken op deze chat?
Dat kan door deze chat niet te belasten met onechte of opeenvolgende oproepen. Dankjewel!

Chat