Deel dit bericht via:

29-12-2016

Ervaringen met chathulpverlening bij Tele-Onthaal

In de laatste veertien jaar bouwde Tele-Onthaal heel wat kennis en ervaring op wat betreft eerstelijns online hulpverlening.

Toch is deze chathulpverlening niet zomaar vanzelfsprekend. Kathelijne Lowel, stafmedewerker bij Tele-Onthaal Vlaams-Brabant en Brussel, staat in dit artikel voor Psyche even stil bij de evolutie van chathulpverlening bij Tele-Onthaal.

Wat zijn de verschillen en gelijkenissen met telefonische hulpverlening? En wat zijn de voor en nadelen van online hulpverlening? In dit artikel wordt een beeld geschetst van de bevindingen, meer aandacht voor mogelijke verbeterpunten en good practices.


In 2002 starte Tele-Onthaal in West-Vlaanderen met een pilootproject rond online hulpverlening. Chatten was toen nog iets wat strikt in de vrije tijd thuishoorde, iets informeels. Voor hulpverleners leken de mogelijkheden niet op te wegen tegen de beperkingen.