Welke gegevens verwerkt Tele-Onthaal Vlaams-Brabant en Brussel?
Wanneer je deze website bezoekt
Je kan de website van Tele-Onthaal en de webpagina van de regionale dienst Tele-Onthaal Vlaams-Brabant en Brussel vrij bezoeken. Daarbij kan je anoniem gebruik maken van onze hulpverlening en informatie raadplegen over onze organisatie. Je hoeft hierbij geen persoonlijke gegevens te verstrekken.
Wanneer je ons contacteert via chat of het gratis hulpnummer 106
Tele-Onthaal werkt anoniem en vraagt je dus nooit om jezelf te identificeren. Je hoeft geen persoonsgegevens te verstrekken. Wanneer je spontaan toch bijvoorbeeld je naam, schuilnaam, voornaam, leeftijd, adres, geslacht, genderidentiteit, seksuele geaardheid, enz zou zeggen, dan worden deze gegevens niet genoteerd.
Ook al zijn de gesprekken anoniem, toch is Tele-Onthaal zich ervan bewust dat de inhoud van de gesprekken om gevoelige informatie gaat, die persoonsgegevens kan bevatten. Tele-Onthaal gaat uiterst zorgvuldig om met de informatie uit de gesprekken. Tele-Onthaal verwerkt deze gegevens enkel intern met het oog op kwaliteitsvolle hulpverlening.
Je telefoonnummer of IP-adres is niet toegankelijk voor vrijwilligers van Tele-Onthaal. Enkel in uiterst uitzonderlijke omstandigheden, bijvoorbeeld wanneer bij acuut gevaar voor derden of minderjarigen de hulpverleningsplicht tegenover beroepsgeheim wordt afgewogen, kan een bevoegd staflid van Tele-Onthaal genoodzaakt zijn om deze gegevens op te zoeken.
Wanneer je erg vaak beroep doet op de diensten van Tele-Onthaal, kan je wel als dezelfde persoon herkend worden door Tele-Onthaal. Al blijf je anoniem, toch kunnen je verhaal, stijl of andere kenmerken Tele-Onthaal in staat stellen het verloop van de gesprekken op te volgen. Ook in dit geval verwerkt Tele-Onthaal deze gegevens enkel intern met het oog op kwaliteitsvolle hulpverlening.
In het kader van de wet op kwaadwillige oproepen is het voor Tele-Onthaal mogelijk om de oproepen van pestbellers en stalkers te hanteren, waardoor de lijnen vrij blijven voor andere oproepers. Hierbij wordt een computersysteem gebruikt en blijven telefoonnummers ontoegankelijk voor vrijwilligers van Tele-Onthaal. Enkel bevoegde stafmedewerkers hebben toegang tot deze gegevens.
Wanneer je je aanmeldt als kandidaat-vrijwilliger
Om je te kunnen contacteren als geïnteresseerde kandidaat-vrijwilliger verwerken wij de volgende persoonsgegevens die je zelf aangeeft op het aanmeldingsformulier; je naam, voornaam, mailadres, gemeente, regio, en telefoonnummer. Tele-Onthaal Vlaams-Brabant en Brussel houdt deze contactgegevens bij totdat je hebt aangegeven of laten verstaan dat je niet langer geïnteresseerd bent. Deze gegevens worden dan geanonimiseerd voor statistische doeleinden.
Wanneer je contact opneemt met onze dienst of op de hoogte wil blijven van onze activiteiten
Indien je contact opneemt met het Secretariaat van Tele-Onthaal Vlaams-Brabant en Brussel, bijvoorbeeld met de vraag om promotiemateriaal te ontvangen, dan beschikken wij enkel over de gegevens die jij ons zelf geeft om je te kunnen contacteren, zoals je naam, voornaam, adres, telefoonnummer en mailadres.
De luisterbrief (nieuwsbrief) ontvang je enkel als je expliciet bent ingeschreven via een opt-in. Je kan je altijd vrijblijvend terug uitschrijven, en je wordt dan niet langer op de hoogte gehouden van onze activiteiten.
De gegevens die jij verleent aan Tele-Onthaal Vlaams-Brabant en Brussel worden uiteraard nooit doorgegeven en enkel bewaard voor de doelen waarvoor ze verstrekt zijn.
Wanneer je feedback nalaat via het “Tevreden?” formulier of een klacht meldt
Via het Tevreden? formulier: De kwaliteit van de gesprekken is belangrijk voor Tele-Onthaal. Laat dus zeker horen wat er goed was en wat er beter kan. Jouw reactie helpt de hulpverlening bij te sturen. Dit feedbackformulier is anoniem. Tele-Onthaal neemt dus geen contact met je op, want de organisatie heeft geen gegevens over jou.
Via een klacht: Indien het contact met Tele-Onthaal niet aan je verwachtingen voldeed, kan je contact opnemen met Tele-Onthaal Vlaams-Brabant en Brussel. Een staflid of de directeur bespreekt met jou wat er gebeurde. Wanneer je een klacht meldt, houden wij de gegevens bij die jij ons zelf hebt verstrekt; jouw naam of schuilnaam, mailadres en eventueel een contactnummer. Alle klachten over de werking worden geëvalueerd en bewaard om te voldoen aan onze wettelijke verplichtingen naar de overheid toe.