Kan jij je inleven in de moeilijkheden van anderen? Merk je dat je vrienden, collega’s, familie,… je snel in vertrouwen nemen? Wil je graag je gespreksvaardigheden verder uitbouwen? Heb je interesse voor anderen en sta je open voor andere meningen en opvattingen? Heb je voldoende tijd? Zoek je een zinvol engagement?

Neem dan snel contact op via het aanmeldformulier.

Wat houdt het engagement precies in?

Kies je voor de telefoon?

Per maand doe je 3 dag- en/of avondbeurten van telkens 3 uur. Daarnaast ook een halve nacht per maand.

Doe je liever chat?

Dat zijn dan 4 beurten van telkens 3 uur, waarvan 2 in de week en 2 in het weekend. De chat is elke avond open van 18u tot 23u en op woensdag - en zondagnamiddag.

Je kan je telefoon- of chatbeurten doen in Brugge of in ons luisterpunt in Kortrijk. In bepaalde omstandigheden kan je van thuis uit werken.

Je geeft maandelijks door aan het secretariaat welke momenten voor jou passen. Er is dus heel wat flexibiliteit.

Er wordt ook verwacht dat je af en toe deelneemt aan een vormingsmoment.


Hoe word je vrijwilliger?

Als je voldoende tijd hebt en denkt dat Tele-Onthaal iets voor jou is, vul dan het aanmeldformulier in.

Je wordt zo snel mogelijk gecontacteerd door een staflid. In een eerste telefonisch gesprek kunnen je vragen over de opleiding en het engagement beantwoord worden. Daarna wordt een kennismakingsgesprek gepland op de dienst.

De volgende basisopleiding start halfweg oktober 2022.

We komen gedurende vier maanden ongeveer twee maal per maand samen, meestal op een zaterdag (van 9u30 tot 16u30) en een avond in de week (van 19u30 tot 22u). In deze periode loop je ook stage bij een peter- of metervrijwilliger met de nodige ervaring.

De basisopleiding gaat door in Brugge (Assebroek). De stages kunnen doorgaan in onze beide luisterpunten in Brugge of Kortrijk.

Na deze opleiding is er binnen de organisatie een aanbod van ondersteuning, vervolgopleidingen en vormingen.



Wil je weten hoe andere vrijwilligers hun engagement bij Tele-Onthaal ervaren?

Bellen & Chatten

Door actief je aandacht te vestigen op de oproeper, leer je heel precies luisteren.

Lotte, 30 jaar, 3 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Het maakt me als mens gelukkiger en daar kunnen anderen alleen maar van meegenieten.

Anna, 44 jaar, 2 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Haar verdriet en pijn raakten me diep omdat ik op dat moment begrip kon tonen voor haar emoties.​ Dat betekende heel wat voor haar.

Kristien, 64 jaar, 9 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Tijdens zo’n gesprek voel je de last van hun schouders vallen. Ook als vrijwilliger zorgt dat kantelmoment telkens weer voor veel heel voldoening.

Kirsten, 38 jaar, 2 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Soms ben ik 's avonds de eerste en de enige stem die iemand hoort na een eenzame dag.

Alice, 76 jaar, 35 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Het mooie aan Tele-Onthaal vind ik vooral de openheid en oprechte interesse die elke medewerker heeft voor het verhaal van elke oproeper.

Arthur, 69 jaar, 11 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Het unieke van werken bij Tele-Onthaal is voor mij de intieme en tegelijk anonieme relatie die je met de beller hebt.

Bart, 45, 1 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Dit is wat ik kan, dit is wat ik wil doen: luisteren, mensen in hun waarde laten, mensen bemoedigen, mensen aandacht geven.

Anna, 59 jaar, 15 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Dat er zoveel psychisch leed is, zoveel eenzaamheid, kon ik me nooit voorstellen.

Sam, 48 jaar, 3 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Ik mag binnenkijken in de levens van mensen waarmee ik in het dagelijkse leven misschien nooit zou spreken.

Elien, 60 jaar, 31 jaar ervaring

Wil je je engageren of heb je nog vragen?

Vul dit formulier in en we contacteren je zo snel mogelijk. Het formulier komt terecht bij de dienst die actief is in de regio waar je woont. De Tele-Onthaal regio die je aanduidde, zal je vervolgens contacteren op basis van de persoonsgegevens die je hier achterlaat.

* verplichte velden

Uw gegevens worden verwerkt conform ons cookie- en privacy beleid

>