6.15% meer oproepen voor Tele-Onthaal in 2016


Deel dit bericht via:
06-02-2017

6.15% meer oproepen voor Tele-Onthaal in 2016

122.638 mensen vonden een luisterend oor bij Tele-Onthaal

De telefonische-en chathulpdienst Tele-Onthaal zag in 2016 haar oproepcijfers stijgen met 6,15 %. In 2016 namen 122.638 mensen met grote en kleine zorgen contact met deze noodlijn, een gemiddelde van 335 Vlamingen per dag. Tele-Onthaal bereikt met deze oproepcijfers het hoogst aantal oproepen in 5 jaar.

Waar het aantal telefoonoproepen steeg met 4,79 %, springt vooral de opmerkelijke klim van het aantal chatoproepen in het oog. Deze stegen met 19,51 % in vergelijking met het jaar 2015. Met een totaal van meer dan 10.000 chatoproepen bereikt Tele-Onthaal daarmee een absoluut recordcijfer in haar geschiedenis en sinds de start van haar chathulpverlening in 2002.

Meer actieve bekendmaking van het hulpaanbod doet de Vlaming de weg vinden naar Tele-Onthaal

De afgelopen jaren heeft Tele-Onthaal sterker ingezet op bekendmaking van haar hulpaanbod.

Een grotere naambekendheid ziet Tele-Onthaal als eerste mogelijke verklaring voor deze stijgende oproepcijfers. Het is immers van groot belang dat iemand die worstelt met grote of kleine zorgen weet dat hij/zij 24u/7d anoniem en gratis terecht kan bij Tele-Onthaal.

Meer mensen vonden het afgelopen jaar beter de weg naar ons laagdrempelig hulpaanbod.

Ook de pers kan een belangrijke preventieve bijdrage leveren door bij mediaberichtgeving rond psychosociale problemen het hulpaanbod van Tele-Onthaal te vermelden.

Het chathulpaanbod groeit

Tele-Onthaal zag haar aantal chatoproepen het afgelopen jaar met bijna 1/5 toenemen.

Enerzijds is de vraag naar een laagdrempelig chathulpaanbod duidelijk hoog, bij vooral een jongerendoelgroep.

Anderzijds wist Tele-Onthaal zelf ook in te spelen op deze duidelijk nood en heeft de hulpdienst zelf ook inspanningen gedaan om haar chathulpaanbod te optimaliseren in 2016. Ook in 2017 neemt Tele-Onthaal het engagement om haar chataanbod nog verder te verbeteren.

Vlamingen willen vooral praten over relatie- en gezondheidsproblemen

De gespreksthema’s die leven bij de Tele-Onthaal oproepers zijn opmerkelijk universeel en bleven het afgelopen jaar nagenoeg ongewijzigd.

In 30% van de telefoongesprekken komen relatieproblemen aan bod als belangrijkste gespreksthema. Over spanningen en conflicten binnen een partnerrelatie of met kinderen maken oproepers zich het meeste zorgen.

(Geestelijke) gezondheid vormt een belangrijk gespreksthema in 1 op 5 van de gesprekken.

Eenzaamheid en een tekort aan sociale contacten sluit de top 3 van gespreksthema’s. Dit thema komt vaak als rode draad terug doorheen heel wat gesprekken.


Wil jij luisteren?

Word vrijwilliger

Zoek je een uitweg? Praten helpt.

 Gratis en anoniem.
Image

Hier luistert iemand naar je

Bel 106

24u op 24 en 7d op 7

Image

Liever een gesprek via chat?

Chat

elke avond en woensdag-en zondagnamiddag