Tele-Onthaal pakt uit met een nieuw beeldmerk

Deel dit bericht via:
17-12-2018

Vaarwel kiesschijf

Na 31 jaar neemt Tele-Onthaal afscheid van haar logo. Een rood-grijze kiesschijf uit 1987 in een design van gerenommeerd grafisch ontwerper Paul Ibou. Drie decennia lang toonde deze 106-draaischijf honderdduizenden oproepers de weg naar ons hulpaanbod. Anno 2018, verwijst de kiesschijf echter onvoldoende naar alle hedendaagse communicatievormen om contact te nemen met Tele-Onthaal. Met een nieuw logo en aangepaste huisstijl krijgt Tele-Onthaal voortaan een moderne en hedendaagse uitstraling.

“UNBOXING” van het nieuwe Tele-Onthaal logo: Veerle Baetens pakt uit.

Niet toevallig lanceert Tele-Onthaal dit nieuwe logo in de aanloop naar de eindejaarsperiode.

Een team van 630 vrijwilligers staat ook tijdens de feestdagen op elk moment van de dag klaar om naar honderden verhalen en zorgen te luisteren. Een Tele-Onthaal vrijwilliger luistert met heel het hart, maar ook met het hoofd, goed opgeleid en gecoacht door een professionele equipe: ze luisteren, ze leven mee, ze denken mee.Het hele jaar door… en dus zeker ook tijdens de overgang van oud naar nieuw.

Tele-Onthaal lanceert dit nieuwe logo – kort en krachtig – op maandag 17 december 2018, exact om 10u06 AM (met een kleine knipoog naar het oproepnummer 106)

Tele-Onthaal wil immers écht uitpakken met dit logo. Figuurlijk én ook letterlijk.

Tele-Onthaal doet dat in ware YouTube stijl met een heuse UNBOXING video. Helemaal in de sfeer van oud naar nieuw, pakte niemand minder dan actrice Veerle Baetens het nieuwe Tele-Onthaal logo uit met een UNBOXING video“Veerle Baetens pakt uit” op de social media kanalen van Tele-Onthaal.

Benieuwd naar de UNBOXING video? Klik hier

Kracht van praten en luisteren in een nieuw logo

Luisteren is de kern van Tele-Onthaal

Met een nieuw en sterk logo wil Tele-Onthaal de “kracht van praten en luisteren” centraal stellen. Deze symboliek kwamt tot stand na een intense, interne DNA oefening van de hulplijn.

Goed luisteren is horen wat gezegd wordt.Goed luisteren betekent ook horen wat er niet gezegd wordt.Goed luisteren is empathisch meeleven. Praten is de eerste stap voor heel wat oproepers. Praten helpt, doet de gedachten ordenen.

Wanneer praten en luisteren elkaar vinden, gebeurt er iets magisch: echt luisteren naar elkaar zorgt voor verbinding.Een luisterend oor geeft inzicht, steun en helpt gedachten te ordenen. Deze kracht van praten en luisteren, tussen de beller/chatter en de vrijwilliger bij Tele-Onthaal staat centraal in het nieuwe logo van Tele-Onthaal.

Tele-Onthaal vrijwilligers als actieve luisteraars.

Een Tele-Onthaal vrijwilliger luistert met heel het hart, maar ook met het hoofd: ze luisteren, ze leven mee, ze denken mee.

De vrijwilliger luistert empathisch en krachtig, op een respectvolle en warme manier, onbevooroordeeld. Zo kan hij/zij de oproeper helpen om –zoveel het kan- zelf een uitweg of een oplossing te vinden, vanuit eigen energie en in zijn reële situatie. Door te praten over wat je bezighoudt of je problemen en door te luisteren naar waar anderen mee bezig zijn, ga je in verbinding met jezelf en je omgeving/de ander.

Door verbindend te luisteren en te communiceren, groeit de oproeper als persoon, maar evenzeer de vrijwilliger en zelfs ook de samenleving. Verbindend luisteren zorgt voor échte ontmoeting en bewuster samenleven.

Nieuw logo een aangepaste huisstijl

Met een nieuw logo en aangepaste huisstijl krijgt Tele-Onthaal een moderne en hedendaagse uitstraling. Het nieuwe logo en aangepaste huisstijl zijn een design van de vaste communicatiepartner van Tele-Onthaal: Choco.

Het logo is gebaseerd op het nummer waarop Tele-Onthaal te bereiken is: 106. Daarbij werden de 0 en de 6 omgetoverd tot 2 persoontjes, die met elkaar lijken te communiceren. Een strakke lijn beklemtoont het idee, en geeft het logo het iconische karakter dat het nodig heeft om in één oogopslag herkenbaar te zijn.

Met dit nieuwe logo, waarin een oproeper en vrijwilliger elkaar ontmoeten in het cijfer 0 en 6, wil Tele-Onthaal haar hulpaanbod nog overtuigender maken.En nog meer mensen de weg tonen naar de Tele-Onthaal telefoon of chat.Want praten helpt.

Tele-Onthaal herbevestigt en hernieuwt met dit nieuwe logo haar opdracht om aan iedereen in Vlaanderen en Brussel een laagdrempelige hulpverlening aan te bieden die het verschil maakt.

De bijhorende huisstijl combineert zachte en neutrale kleuren met een strakke vormgeving. Zo nodigt de huisstijl de lezer of kijker uit om kennis te maken met het hulpaanbod via de telefoon of chat. Eenvoudige maar doordachte basisvormen bieden eindeloze combinatiemogelijkheden: ze fungeren als bouwblokken, bijvoorbeeld om de site of folder vorm te geven.

#106inhet nieuw

BV’s feliciteren Tele-Onthaal met het nieuwe logo

Om gans Vlaanderen snel te laten kennis maken met dit nieuwe logo van Tele-Onthaal, rekent Tele-Onthaal op heel wat Bekende Vlamingen en Bekende vrouwen en mannen uit het welzijnsveld die hun schouders willen zetten onder de verspreiding van dit nieuwe logo van Tele-Onthaal.

Met een ludieke social media campagne “#106inhetnieuw” feliciteren een twintigtal bekende koppen Tele-Onthaal met hun nieuwe logo om zo dit nieuwe beeld zoveel mogelijk zichtbaarheid te geven.

Met vooral één doel: nog meer mensen de weg te tonen naar het hulpaanbod van Tele-Onthaal. Deze actie #106inhetnieuw zal lopen van 17 december tot eind januari 2018.

Downloads naar dit nieuwe logo kan je hier terugvinden.
Je vindt er ook ander Tele-Onthaal promotiemateriaal.

Wil jij luisteren?

Word vrijwilliger

Zoek je een uitweg? Praten helpt.

Gratis en anoniem.

Hier luistert iemand naar je

Bel 106

24u op 24 en 7d op 7

Liever een gesprek via chat?

elke avond en woensdag-en zondagnamiddag