Wanneer je ons contacteert via chat of het gratis telefoonnummer 106
Deze gegevens verwerkt Tele-Onthaal van jou:
Tele-Onthaal biedt laagdrempelige hulpverlening. Daarom werkt Tele-Onthaal anoniem en vraagt je dus niet om jezelf te identificeren.Je hoeft geen identiteitsgegevens te verstrekken, zoals bijvoorbeeld je naam. Wanneer je spontaan toch je naam zou zeggen, dan worden deze gegevens niet genoteerd.
Ook al zijn de gesprekken anoniem, toch bevat de inhoud van de gesprekken gevoelige informatie met persoonsgegevens, zoals bijvoorbeeld een nickname, leeftijd, geslacht, genderidentiteit, seksuele geaardheid, psychologische toestand enz. Tele-Onthaal gaat uiterst zorgvuldig om met de informatie uit de gesprekken.
Waarom Tele-Onthaal deze gegevens verwerkt:
De rechtsgrond voor het verwerken van jouw persoonsgegevens is de wettelijke opdracht van Tele-Onthaal, die omschreven is in het decreet betreffende het Algemeen Welzijnswerk en het ministerieel besluit met betrekking tot kwaadwillige oproepen.
De verwerkingsdoeleinden hebben steeds betrekking op kwaliteitsvolle hulpverlening. Je gegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk voor deze doeleinden.
Hoe we jouw persoonsgegevens gebruiken:
Tele-Onthaal verwerkt jouw persoonsgegevens enkel intern met het oog op kwaliteitsvolle hulpverlening.
Daarom kunnen gespreksgegevens in de vorm van verslagen, gebruikt worden voor de vorming en opleiding van vrijwilligers.
Wanneer je erg vaak beroep doet op de diensten van Tele-Onthaal, kan je als dezelfde persoon herkend worden door Tele-Onthaal. Al blijf je anoniem, toch kunnen je verhaal, stijl, cookie of andere kenmerken Tele-Onthaal in staat stellen het verloop van je gesprekken op te volgen. Ook in dit geval verwerkt Tele-Onthaal deze anonieme gegevens enkel intern met het oog op kwaliteitsvolle hulpverlening.
Conform het ministerieel besluit met betrekking tot kwaadwillige oproepen is het voor Tele-Onthaal mogelijk om de oproepen van pestbellers en stalkers te hanteren, waardoor de lijnen vrij blijven voor andere oproepers. Oproepen die de normale en gebruikelijke bezigheden van Tele-Onthaal verstoren, onmogelijk maken of bemoeilijken door de lijn te bezetten of lastig te vallen, kunnen via een computersysteem worden geweerd. Daarbij blijven telefoonnummers ontoegankelijk voor vrijwilligers van Tele-Onthaal. Enkel bevoegde beroepskrachten hebben toegang tot deze gegevens.
Tele-Onthaal geeft jouw gegevens nooit aan derden door, tenzij in zeer uitzonderlijke noodsituaties en bij extreme vormen van kwaadwillig gebruik.
Gespreksgegevens zonder persoonsgegevens worden gebruikt voor statistieken, onderzoek, verslaggeving aan de overheid enz. Deze kunnen niet aan jou persoonlijk gekoppeld worden.
Dit zijn jouw rechten:
Conform de Privacywet heb je inzagerecht in gegevens die op jou betrekking hebben. Indien deze onjuist of onvolledig zijn, kan je ze laten aanpassen. Je kan je verzetten tegen de verwerking van gegevens die niet noodzakelijk zijn voor de omschreven doeleinden. Hiertoe stuur je een schriftelijk verzoek naar dpo@tele-onthaal.be, van waaruit je verzoek wordt doorgegeven aan de betrokken Tele-Onthaaldienst.
Wij helpen je graag verder als je klachten hebt over de verwerking van jouw persoonsgegevens.Mocht je er desondanks toch niet samen met ons uitkomen, dan heb je het recht een klacht in te dienen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA/PrivacyCommissie), dit is de toezichthoudende autoriteit op het gebied van privacybescherming.