Meer onlinehulpverlening via groter en mobieler chataanbod én een vernieuwde website


Deel dit bericht via:
14-06-2017

Tele-Onthaal maakt de drempel naar haar hulpaanbod nog lager.
Vanaf half juni zet Tele-Onthaal nog meer in op onlinehulpverlening via een groter en mobieler chataanbod én een vernieuwde website.
De komende weken zal Tele-Onthaal via een social media campagne haar telefoon-en chataanbod extra in de verf zetten bij 18-25 jarigen. #Praaterover wil jongvolwassen aanzetten om over hun zorgen te praten. Voor veel jongvolwassenen kan een anoniem gesprek, via chat of telefoon, een extra steun betekenen.
Tele-Onthaal kon dit project realiseren dankzij de steun van het Rode Neuzen Fonds, beheerd door de Koning Boudewijnstichting.

15 jaar chathulpverlening: van pionier tot vaste waarde

Van 753 naar 10.064 chatoproepen per jaar

De telefonische hulpverlening van Tele-Onthaal is een vaste waarde in Vlaanderen. Al bijna vijf decennia lang kunnen mensen die het moeilijk hebben via het gratis telefoonnummer 106 de klok rond rekenen op een vertrouwelijk luisterend oor bij 600 vrijwillige medewerkers, verspreid over vijf regionale diensten.

15 jaar geleden, startte Tele-Onthaal als eerste Vlaamse welzijnsorganisatie met een chataanbod. Dit communicatiekanaal stond toen nog in zijn kinderschoenen: chatten gebeurde vooral in de informele sfeer, in de vrije tijd en zeker niet in de hulpverleningssector.

Er werd bescheiden gestart met één of twee werkstations, die gedurende drie uur per week bereikbaar waren. In de loop van 2003 groeide dat aanbod uit van één avond per week tot vier: van maandag tot en met donderdag telkens van 19 tot 22 u, goed voor 753 chatoproepen in 2003.

Vijf jaar later werd dat aanbod uitgebreid tot een bereikbaarheid van 28 uur per week, met twee parallelle werkstations, goed voor meer dan 2200 onlineoproepen in 2007.
Chatten als medium raakt de daaropvolgende jaren meer en meer ingeburgerd.
Ook Tele-Onthaal merkte deze evolutie: het aantal chatgesprekken ging jaarlijks in stijgende lijn, evenredig met de stijging in het beschikbaar aantal werkstations.Met een totaal van méér dan 10.000 chatoproepen in 2016, bereikt Tele-Onthaal een absoluut recordcijfer in haar geschiedenis sinds de start van haar chathulpverlening in 2002.

Kenmerken van onlinehulpverlening

Afstand schept veiligheid

De ervaring leert dat chatters zich doorgaans makkelijker blootgeven dankzij de afstand: de anonimiteit, het niet horen van elkaars stem, vergroot de veiligheidIemand kan vanuit de veiligheid en de privacy van de plek die hij/zij kiest, angst- en schaamtegevoelens meer loslaten via een chatgesprek. Zo is de eerste stap naar hulp eenvoudiger, ook voor mensen die een persoonlijk mondeling contact moeilijk vinden.

Deze drempelverlaging door het anonieme karakter van de chat, ziet Tele-Onthaal ook weerspiegeld in de aangesneden thema’s. Op de chat komen oproepers veel sneller met zwaarbeladen en taboe-thema’s als zelfverwonding, seksueel geweld en misbruik, zelfdodingsgedachten.

Complementair met telefoonhulpverlening: jongeren verkiezen chatten boven bellen

Het afgelopen jaar, rinkelde de Tele-Onthaal telefoon 112.638 keer. Er werd een recordaantal van 10.064 chatgesprekken gevoerd. Opmerkelijk is dat 60% van de chatoproepers jonger is dan 25 jaar, 86.5% is zelfs jonger dan 40 jaar. Het spiegelbeeld zien we bij de telefoongesprekken: 64.5% van de oproepers zijn ouder dan 50 jaar, 77,7% is ouder dan 40 jaar.

Kanalenreductie zorgt voor intense communicatie

Online krijgt men slechts via één kanaal informatie: geschreven woorden, uitsluitend verpakt in leestekens en symbolen zoals emoticons. Stemhoogte, klank, intonatie, geluiden, vallen weg….Hierdoor mist de vrijwilliger informatie over de oproeper en de context waarin hij/zij zich bevindt. Anderzijds biedt het chatmedium ook houvast doordat het gesprek op het scherm blijft staan. Schrijven helpt om emoties af te reageren, kunnen herlezen en verder uitgediept worden.

Chatgesprekken duren veel langer dan telefonische contacten: een telefoongesprek duurt gemiddeld 20 minuten, een chatcontact meer dan 40 minuten. Hoewel de communicatie erg direct verloopt en oproepers hun problemen snel bij naam en toenaam durven benoemen, kost het intypen en lezen van berichten veel tijd.

Groter en mobieler chataanbod vanaf half juni 2017

Meer jongeren met zorgen de weg tonen naar hulp

Tele-Onthaal blijft absoluut overtuigd van de meerwaarde van online hulpverlening. Daarom blijft ze haar chataanbod structureel verankeren én optimaliseren binnen haar werking.

Tele-Onthaal wil de drempel naar hulp voor jongvolwassenen zo laag mogelijk houden.
Een versterkt mobiel chataanbod via een nieuwe gebruiksvriendelijke en responsive website www.tele-onthaal.be vormt een cruciale hefboom naar meer toegankelijke hulp.

De toegang naar een chatgesprek via de vernieuwde website va Tele-Onthaal is een bewuste keuze. De bezoeker kan er nauwkeurige informatie over het hulpaanbod lezen, antwoorden terugvinden op veelgestelde vragen en verwachtingen correcter inschatten. Om vervolgens anoniem én vertrouwelijk de weg te vinden naar de chat.

Nog mobieler: nieuwe website www.tele-onthaal.be op maat van de digitale native generation.

Dankzij de steun van het Rode Neuzen Fondsbeheerd door de Koning Boudewijnstichting, kon Tele-Onthaal werk maken van een vernieuwde, performante en meer gebruikersgerichte website. In een responsive design (vlot leesbaar op smartphones, tablets en andere mobiele toestellen) en met een betere mobiele chattoepassing, zal het voor de chatter voortaan makkelijker zijn om de weg te vinden naar de laagdrempelige telefoon-en chathulp van Tele-Onthaal, met een hoger gebruiksgemak als bonus voor wie digital first denkt en handelt.

Groter aanbod en uitbreiding openingsuren: 7/7 bereikbaar, élke avond bereikbaar van 18u-23 uur én op woensdag-en zondagnamiddag

Hoewel het online aanbod van Tele-Onthaal doorheen de jaren al gevoelig werd uitgebreid, blijft de vraag groter dan het aanbodDe stijgende vraag merken we zelf op bij het aantal aanmeldingen bij de opstart van een chatsessie. Ook oproepers melden ons regelmatig dat ze pas na meerdere pogingen konden chatten en dat alle medewerkers in gesprek waren. Tele-Onthaal engageert zich om haar chathulpverlening nog verder te optimaliseren en een aanzienlijk hoger aanbod te realiseren.

Met deze uitbreiding vanaf 14 juni 20017 realiseert Tele-Onthaal het grootste chataanbod binnen de onlinehulpverlening in Vlaanderen.

  • Groter aanbod chathulp: meer inzet van chatvrijwilligers

    • In de eerste plaats zal Tele-Onthaal op weekbasis haar aanbod met 18 werkstations uitbreiden (werkstation= een vrijwilliger die 3u aan chathulpverlening doet) Hierdoor realiseert Tele-Onthaal een uitbreiding van ca. 40 werkstations (cijfers eind 2015) naar ca. 60 werkstations per week vanaf half juni 2017 (+50%)
    • De bezetting van onze chathulp werd geoptimaliseerd zodat er elke avond, gespreid tussen 18 u en 23 u minstens 7 werkstations actief zijn.
    • Tele-Onthaal optimaliseert haar bereikbaarheid van gemiddeld 18 u gespreksaanbod per dag naar 26 u gespreksaanbod. Hierdoor realiseert Tele-Onthaal een stijging van 8u gespreksaanbod per dag (+44%)
  • Uitbreiding openingsuren
    • Voortaan zal de Tele-Onthaal chat ook op weekenddagen (dus ook zaterdag en zondag) geopend zijn tot 23 uur (vroeger liep het aanbod op zaterdag en zondag tot 22u) Hierdoor kan je voortaan chatten met Tele-Onthaal élke avond van 18u – 23u.
    • Nieuw is een extra namiddag-chataanbod op zondag van 15u tot 18u. Hierdoor kan je voortaan ook chatten met Tele-Onthaal op woensdag én zondagnamiddag.

Tele-Onthaal lanceert nieuwe jongerencampagne

106 of www.tele-onthaal.beals dichtbij-vangnet bij grote en kleine zorgen

Vooral jongvolwassen (18-25 jarigen) zijn weinig vertrouwd met de bestaande hulpverlening van Tele-Onthaal.

Het extra zichtbaar maken van het telefoon-en chathulpaanbod van Tele-Onthaal is een uitdaging voor deze doelgroep. Het bereiken van mensen die nog geen hulp durven zoeken is een belangrijke doelstelling voor Tele-Onthaal. De non-stop bereikbaarheid, lage drempel, anonimiteit en gratis hulpverlening zijn zeker troeven om via de telefoon of chat bij Tele-Onthaal te praten over wat hen bezighoudt. Vandaag, morgen…of op de verdere levensweg bij een moeilijk moment.

14-06-2017

Zit je ergens mee? #Praaterover

Tijdig praten over moeilijkheden is een onmisbare schakel in preventie van geestelijke gezondheidsproblemen. Of iemand nu een heel groot probleem of kleinere zorgen heeft, praten is de eerste stap om iets te doen aan levensmoeilijkheden.

Met een social media campagne wil Tele-Onthaal de komende weken jongeren aanmoedigen om hun zorgen te delen: praten helpt… Faalangst, liefdesverdriet, onzekerheid, relatieproblemen,…? Praat erover, met een vriendin, een maat, een broer, een ouder, een hulpverlener, een buur !

Soms is het echter gemakkelijker om over problemen te praten met een onbekende.

Bij Tele-Onthaal kan iedereen altijd terecht voor een telefonisch gesprek of een online chat.

Om in alle anonimiteit te praten. Praten kan helpen om gedachten te ordenen. Om zorgen te benoemen. Om tot rust te komen. Om begrepen te worden en jezelf beter te begrijpen. Praten kan ook helpen om verder na te denken. Om weer hoop te voelen en te zien.
De beller en chatter hoeven zich niet bekend te maken en niemand komt te weten dat je een gesprek had. Ook als het praten niet altijd even vlot loopt, als iemand niet weet wat er scheelt of waar hij/zij moet beginnen, zijn we een luisterend oor.

Een vrijwilliger maakt tijd, luistert, leeft mee, denkt samen na over wat iemand vertelt en helpt de oproeper zoeken naar inzichten, mogelijkheden en uitwegen. Een kant-en-klare oplossing kan de vrijwilliger niet uit zijn mouw schudden. Als iemand dat nodig heeft, krijg hij/zij informatie over verdere hulpverleningsmogelijkheden.


Wil jij luisteren?

Word vrijwilliger

Zoek je een uitweg? Praten helpt.

 Gratis en anoniem.
Image

Hier luistert iemand naar je

Bel 106

24u op 24 en 7d op 7

Image

Liever een gesprek via chat?

Chat

elke avond en woensdag-en zondagnamiddag