Wil jij luisteren? Word vrijwilliger
Herken je volgende clichés?
"Je kan me altijd bellen hé.".
"Roep maar als het niet gaat."
“Je zegt maar als er iets is.”
"Tegen mij kan je alles kwijt."
Iedereen gebruikt deze zinnetjes weleens te pas en te onpas.
Toch zoeken zo’n 350 mensen per dag een anonieme plek om hun zorgen te delen.
Als jouw empathie verder reikt dan clichés, dan is vrijwilligerswerk bij Tele-Onthaal perfect voor jou.
Voor wie verder wil gaan dan clichés.
Word vrijwilliger bij hulplijn Tele-Onthaal.
Ben jij de vrijwilliger die we zoeken?
Wat vragen we van jou?
Kan jij je inleven in de moeilijkheden van anderen? Merk je dat je vrienden, collega’s, familie,… je snel in vertrouwen nemen? Wil je graag je gespreksvaardigheden verder uitbouwen? Heb je interesse voor anderen en sta je open voor andere meningen en opvattingen? Heb je voldoende tijd? Zoek je een zinvol engagement?
Neem dan snel contact op via het aanmeldformulier onderaan deze pagina.
Je hoeft geen specifieke opleiding of achtergrond te hebben. Je bent wel een geboren luisteraar die open staat voor ieders moeilijkheden, zonder dat je de behoefte hebt jouw oplossing op te dringen. Ook heb je respect voor andere visies en overtuigingen. Je hebt op dit moment zelf geen grote emotionele of psychische problemen.
Je kan je een halve dag per week vrij maken, je ziet het ook zitten om ‘s nachts gesprekken te voeren. Je engageert je voor een lange periode.
Je bent minstens 21 jaar oud. Je kan je verplaatsen naar de luisterpost in jouw provincie.
Je bent bereid om een opleiding met stage te volgen, die meerdere maanden duurt. Ook na je stage ben je regelmatig aanwezig op vormingsmomenten.
Wat bieden we je?
In de eerste plaats biedt Tele-Onthaal je zinvol vrijwilligerswerk. De oproepers geven jou hun vertrouwen; een gesprek met jou doet hen goed.
Je krijgt gratis een boeiende opleiding, je ontplooit jezelf en verruimt je kijk op het leven. Je wordt daarbij goed begeleid door de stafmedewerkers, zij ondersteunen jou als vrijwilliger en zorgen voor permanente vorming. Je maakt deel uit van een fijne en heel diverse groep vrijwilligers, 600 vrouwen en mannen verspreid over heel Vlaanderen en Brussel die elkaar steunen en aanmoedigen. Je krijgt een deel van je vervoersonkosten terug.
Praten helpt.
Als er iemand klaar staat om te luisteren.
Meer dan 330 mensen per dag doen een beroep op de Tele-Onthaalvrijwilligers. Per chat en per telefoon. Overdag en ‘s nachts. Gratis en anoniem.
122.000 oproepen waarin mensen zich gehoord willen voelen, steun zoeken, misschien zelfs tot een nieuw inzicht komen.
Om zoveel bellers en chatters dat luisterende oor te kunnen bieden waar ze naar op zoek zijn, zoekt Tele-Onthaal voortdurend nieuwe luisteraars.
Elke nieuwe vrijwilliger krijgt een grondige opleiding en wordt permanent begeleid, opgevolgd en ondersteund.
Misschien is dit iets voor jou?
Ja? Zeker wel!
Scroll dan naar de onderkant van deze pagina: je kan je daar via het formulier alvast aanmelden als kandidaat-vrijwilliger of meer informatie vragen.
Mmmmm... misschien?
Is er een hinderpaal die je tegenhoudt om je aan te melden als kandidaat-vrijwilliger?
Bijvoorbeeld; je bent niet beschikbaar op een bepaalde opleidingsdatum, of je kan je niet vrijmaken tijdens de weekavonden, of een andere reden weerhoudt je van je aan te melden.
Wij overlopen graag met jou wat mogelijk is en wat minder mogelijk is. Geef ons gerust een seintje.
Veelgestelde vragen over vrijwilligerswerk bij Tele-Onthaal
Is het werk bij Tele-Onthaal niet emotioneel zwaar?
Kan ik van thuis uit werken?
Als vrijwilliger ga je naar één van de plaatselijke Tele-Onthaaldiensten toe om je gesprekken te voeren.
Elke dienst heeft een eigen, anonieme locatie.
Onder bepaalde voorwaarden is van thuis uit werken wel mogelijk bij bepaalde lokale diensten.
Bekijk dit met je lokale Tele-Onthaaldienst.
Moet ik als vrijwilliger ook anoniem blijven?
Word ik op één of andere manier vergoed voor mijn inzet?
Kan ik kiezen of ik liever de telefoon of de chat beantwoord?
Tele-Onthaal organiseert in de verschillende provincies 1 tot 2 keer per jaar een basisopleiding voor nieuwe vrijwilligers. Als vrijwilliger kan je er vervolgens voor kiezen welk kanaal het beste bij je aansluit: telefoon, chat, of een combinatie van beiden.
De modaliteiten voor de opleiding en invulling van je engagement voor telefoon en/of chatpermanenties kunnen verschillen in de lokale diensten.
Bekijk dit met je lokale Tele-Onthaaldienst.