Pers


Op zoek naar een contactpersoon? Journalist met een vraag? Een artikel in gedachten en even bespreken wat er mogelijk is? Of nazorg nodig bij een tv-programma?

Voor nationale perscontacten en nazorg televisie-uitzendingen, contacteer je de Federatie van Tele-Onthaaldiensten in Vlaanderen vzw.

Op zoek naar regionale contactpersonen voor provinciaal nieuws? Hier vind je de gegevens van onze 5 regionale Tele-Onthaaldiensten.

Jennifer Pots, coördinator en woordvoerder Federatie van Tele-Onthaaldiensten in Vlaanderen vzw

Tel

0473 81 61 45

Tel

09 220 82 92

Secretariaat Federatie van Tele-Onthaaldiensten in Vlaanderen vzw

Roosakker 6
9000 Gent

Tel
09 220 82 92

Persberichten

Algemeen
09-01-2025

Persbericht: Stijging in oproepen naar Tele-Onthaal houdt ook aan na Warmste Week

De eindejaarsperiode 2024 bracht een opmerkelijke stijging in oproepen naar Tele-Onthaal, met als hoogtepunt de Warmste Week (18-24 december). In deze periode groeide het aantal oproepen via telefoon met +21% en via chat met maar liefst +38,73% in vergelijking met vorig jaar. Deze stijging zette zich ook door in de week tussen Kerst (24-31 december), met +14,12% meer gesprekken. Capaciteitsverhoging
Algemeen
23-12-2024

Persbericht: Eenzaamheid piekt tijdens de Warmste Week

Eenzaamheid piekt tijdens de Warmste Week: Persbericht: Oproepen bij Tele-Onthaal stijgen explosief   Tijdens de Warmste Week stijgt het aantal oproepen naar de hulplijn Tele-Onthaal met 23%. Mensen bellen en chatten opvallend meer om te praten over gevoelens van eenzaamheid en andere moeilijkheden. Vooral de stijging van de chatoproepen is opvallend. Het aantal ligt 38% hoger dan in de eindejaarsperiode
Algemeen
26-09-2024

Vijf keer meer oproepen over euthanasie na overlijden Aron Wade

Het tragische nieuws van het overlijden van Aron Wade heeft de afgelopen dagen veel emoties losgemaakt in de samenleving. De geliefde acteur, bekend van zijn rol als Akke in ‘W817’, koos voor euthanasie na een lange strijd met ondraaglijk psychisch lijden. Zijn openheid over depressie en mentale gezondheidsproblemen heeft velen geraakt en tot gesprekken aangezet. Bij Tele-Onthaal merken we een
Algemeen
18-06-2024

Tele-Onthaal en wielerploeg Soudal Quick-Step lanceren samen “Part of The Pack Campagne”

Wielrenners en Tele-Onthaal bundelen krachten voor mentale gezondheid: #PartOfThePack campagne gaat van start op social media   Tele-Onthaal, de hulplijn voor anoniem en luisterend oor, lanceert vandaag samen met wielerploeg Soudal Quick-Step en AG Insurance Soudal vrouwenteam de #PartOfThePack campagne op social media. Deze campagne zet kwetsbaarheid centraal als bron van kracht en moedigt open gesprekken over geestelijke gezondheid aan.
Algemeen
31-10-2023

Een luisterend oor bij Tele-Onthaal in tijden van wereldwijde onrust

Tele-Onthaal krijgt dagelijks gemiddeld zo’n 270 gesprekken. In de voorbije maand hebben een kleine 100 gesprekken de impact van belangrijke maatschappelijke gebeurtenissen als gespreksthema gehad. Recentelijke maatschappelijke gebeurtenissen, waaronder een terreuraanslag in Brussel en het voortdurende conflict in Gaza, roepen ook wel enkele diepgaande emoties en bezorgdheid op bij bellers en chatters van Tele-Onthaal. Hoewel dit een bescheiden deel van het totale
Algemeen
20-09-2023

Tele-Onthaal en wielerploeg Soudal Quick-Step lanceren samen “Part of The Pack Campagne”

Vandaag lanceert hulplijn Tele-Onthaal een bijzondere samenwerking met een niet alledaagse sportieve partner: het Soudal Quick-Step Pro Cycling Team, het AG Insurance Soudal Quick-Step vrouwenteam en het Soudal Quick-Step Devo team. Samen met Tele-Onthaal lanceren de drie wielerploegen van de Wolfpack een social media campagne ” Part of the pack.” Met deze campagne willen zowel Soudal Quick-Step als Tele-Onthaal praten
Algemeen
07-05-2023

Jaarcijfers Tele-Onthaal 2022: verjonging op chatlijn, vergrijzing aan telefoonlijn

In 2022 ontving hulplijn Tele-Onthaal 110.269 telefoon en 18.548 chatoproepen. Deze jaarcijfers normaliseren opnieuw naar meer gebruikelijke oproepcijfers na twee recordjaren als gevolg van de COVID-19-pandemie. Dagelijks ontving de hulplijn ongeveer 353 oproepen, wat neerkomt op 128.817 oproepen per jaar. Desalniettemin blijft het totale aantal oproepen nog steeds 9% hoger dan in 2019. In vergelijking met het voorgaande recordjaar werden er
Algemeen
14-04-2023

Tele-Onthaal neem nooit vakantie – jaarcijfers 2017

De zomervakantie staat voor de deur: de zon schijnt, de terrasjes zitten vol, de barbecues worden aangestoken en de reiskoffers worden gevuld. Op datzelfde moment schakelen sommige diensten over op een zomerregime, worden er sluitingsdagen ingelast of blijven de deuren zelfs volledig dicht gedurende een bepaalde periode. Niet bij Tele-Onthaal. Jaarlijkse vakantie kennen we niet. Aan collectief verlof doen we
Algemeen
12-01-2023

Tele-Onthaal blikt terug naar de feestdagen van 2022

Tele-Onthaal blikt terug naar de voorbije feestdagen. Traditioneel is de eindejaarsperiode steevast een iets drukkere periode dan doorheen het jaar. Dit was de voorbije feestperiode niet anders: de hulplijn noteerde zo’n 3% meer oproepen dan doorheen het jaar 2022. Meer dan 5000 telefoon en chatoproepen bereikten de hulplijn tijdens de feestdagen. De voorbije feestdagen ontving Tele-Onthaal meer dan 5000 oproepen
Algemeen
14-09-2022

Onzekere economische tijden hebben ook impact op hulplijn Tele-Onthaal

Het zijn verontrustende tijden: hoge energieprijzen, prijzen voor levensonderhoud die de pan uitswingen, een moeilijke winter die eraan komt. Onheilspellende berichten over inflatie en recessie volgen elkaar snel op. Deze onzekere gebeurtenissen laten zich alvast ook voelen bij de hulplijn Tele-Onthaal: de voorbije twee maanden werden 7% meer gesprekken genoteerd rond sociaal-economische thema’s. Tele-Onthaal noteert zelfs +16.3% meer gesprekken rond