Wielrenners en Tele-Onthaal bundelen krachten voor mentale gezondheid: #PartOfThePack campagne gaat van start op social media
Tele-Onthaal, de hulplijn voor anoniem en luisterend oor, lanceert vandaag samen met wielerploeg Soudal Quick-Step en AG Insurance Soudal vrouwenteam de #PartOfThePack campagne op social media.
Deze campagne zet kwetsbaarheid centraal als bron van kracht en moedigt open gesprekken over geestelijke gezondheid aan.
De #PartOfThePack campagne heeft als doelgroep vooral diegenen die eerder terughoudend zijn om hulp te zoeken voor mentale problemen, zoals mannen, en wil hen bereiken via populaire social media kanalen zoals Facebook, Instagram en Twitter.
Mannen vertegenwoordigen een derde van alle hulpvragers bij Tele-Onthaal
Een groep die minder snel hulp lijkt te zoeken zijn mannen: Tele-Onthaal ontvangt meer aanzienlijk meer gesprekken van vrouwen (67.6%) dan van mannen (32.4%)
Voor veel mannen kan het moeilijk zijn om de stap te zetten om te vertellen dat ze zich niet goed voelen. Vaak willen mannen niemand tot last zijn of heerst er ook de angst om zwak over te komen.
De grootste groep mannen die contact zoekt, bevindt zich in de leeftijdscategorie 50-59 jaar (26.2%) Dit kan wijzen op specifieke levensfasen zoals (pre)pensioen, gezondheidsproblemen, of veranderingen in familie- en werkdynamiek. Een aanzienlijke groep mannen tussen 25-49 jaar (38,4%) zoekt ook hulp. Deze leeftijdsgroep kan te maken hebben met stressoren zoals werkdruk, gezinsverantwoordelijkheden, en financiële zorgen.
Alleenwonenden vormen de grootste groep hulpvragers bij Tele-Onthaal, doch bij mannen (59,4%) ligt dat aandeel nog iets hoger dan bij vrouwen (54.4%)
Een iets hoger percentage mannen ( 60.5%) dan vrouwen (58.3%) ontvangt momenteel professionele begeleiding. Dit wijst op een vergelijkbare behoefte aan professionele hulp onder beide geslachten.
Mannen rapporteren aanzienlijk meer problemen met verslaving (10,5% van de gesprekken) Stemmingsstoornissen worden bij zowel mannen (10,2% van de gesprekken) als vrouwen (9.9% van de gesprekken) gerapporteerd.
Vrouwen (25,7%) rapporteren iets vaker crisissituaties dan mannen (22,3%) Dit kan betekenen dat mannen mogelijk minder snel hulp zoeken totdat een situatie echt kritiek wordt.
Mannen (6,9% van alle gesprekken) bespreken vaker verslavingsgerelateerde onderwerpen (alcohol, drugs, gokken), dan vrouwen (3.8%) Eenzaamheid is een iets groter thema voor mannen (13,3%) dan voor vrouwen (11.3%) Mannen (5,5%) bespreken vaker sociaal-economische en maatschappelijke thema’s (werkloosheid en financiële zorgen) dan vrouwen (4,3%) Zelfdoding is een groter thema voor mannen (9,2% van alle gesprekken) dan voor vrouwen (6,4%)
Vrouwen bespreken vaker thema’s zoals eenzaamheid binnen bestaande contacten, gezondheidsgerelateerde zorgen zoals angsten en depressie, alsook relationele kwesties en gemis aan een partner.
Vrouwen maken vaker gebruik van hun eigen sociaal netwerk, zoeken hulp binnen de gezondheidszorg en geestelijke gezondheidszorg, en worden vaker doorverwezen naar welzijnshulpverlening. Mannen worden relatief vaker doorverwezen naar specifieke hulp zoals de justitiële sector, zelfhulpgroepen, en hebben meer contact met de telefonische en online hulpverlening.
Een krachtige samenwerking
De #PartOfThePack campagne beoogt een breed publiek te bereiken, via populaire social media kanalen zoals Facebook, Instagram en Twitter, inclusief groepen die minder snel hulp zoeken voor mentale problemen.
Door samen te werken met Soudal Quick-Step, een wielerploeg met een grote aanhang, hopen Tele-Onthaal en de wielerploegen een breder publiek te sensibiliseren over het belang van mentale gezondheid en vooral: het belang van erover te praten. Met een vriend, familielid, collega, teamgenoot.. of ook: een anonieme hulplijn.
Het delen van gedachten en gevoelens kan enorm opluchten.
Het kan helpen om gedachten te ordenen en nieuwe perspectieven te bieden, zelfs oplossingen waar men zelf door vermoeidheid en langdurige worstelingen misschien niet meer aan denkt.
De anonimiteit kan zeker een belangrijke factor zijn – zeker voor mannen – om zich veilig te voelen bij het zoeken naar hulp.
Kwetsbaarheid verbindt op social media
De eerste fase van de campagne (najaar 2023) richtte zich op het delen van waardevolle tips en inzichten voor mentaal.
In deze tweede fase ligt de focus op kwetsbaarheid als bron van kracht.
De campagne benadrukt dat het oké is om niet altijd sterk te zijn en dat openheid over je mentale struggles kan leiden tot hechtere relaties en meer zelfacceptatie.
De campagne zal zich richten op het delen van inspirerende quotes over mentaal welzijn.
Renners van Soudal Quick-Step en AG Insurance Soudal vrouwenteam, samen met vertegenwoordigers van sponsors, zullen hun eigen ervaringen met kwetsbaarheid en mentale gezondheid delen.
Renners als ambassadeurs
Wielrenners zoals Tim Merlier en Sarah Gigante zetten zich in als ambassadeurs voor de campagne. Zij delen hun eigen ervaringen met mentale gezondheid en benadrukken het belang van open communicatie.
Samen sterker tegen mentale problemen
Met de #PartOfThePack campagne hopen Tele-Onthaal en Soudal Quick-Step een positieve beweging te creëren rond mentale gezondheid op social media. Door taboes te doorbreken, openheid te stimuleren en verbinding te maken met anderen, willen ze samen een wereld creëren waarin iedereen zich gesteund en begrepen voelt.