Tele-Onthaal en wielerploeg Soudal Quick-Step lanceren samen “Part of The Pack Campagne”

Deel dit bericht via:
20-09-2023

Vandaag lanceert hulplijn Tele-Onthaal een bijzondere samenwerking met een niet alledaagse sportieve partner: het Soudal Quick-Step Pro Cycling Team, het AG Insurance Soudal Quick-Step vrouwenteam en het Soudal Quick-Step Devo team.

Samen met Tele-Onthaal lanceren de drie wielerploegen van de Wolfpack een social media campagne ” Part of the pack.”

Met deze campagne willen zowel Soudal Quick-Step als Tele-Onthaal praten over mentale zorgen normaliseren en mensen aanmoedigen om met elkaar hierover te praten, elkaar bij te staan en ook tijdig hulp te zoeken bij laagdrempelige organisaties zoals Tele-Onthaal of andere professionals.

Meer bewustzijn creëren, de dialoog over mentale gezondheid stimuleren en mensen aanmoedigen om zorg te dragen voor hun eigen mentale welzijn, evenals dat van anderen zijn de belangrijkste doelstellingen van deze campagne.

Remco Evenepoel zet mee zijn schouders onder deze campagne.

Krachten bundelen voor geestelijke gezondheid

De drie ploegen zijn zich steeds meer bewust van de druk van het moderne leven en de tol die dit eist van onze geestelijke gezondheid. Daarom lanceren ze, samen met Tele-Onthaal dit Part of the Pack initiatief, met als doel mensen aan te moedigen op hun geestelijke gezondheid te letten, gesprekken te openen over ons persoonlijk geestelijk welzijn en op elkaars geestelijke gezondheid te letten

Dat een wielerploeg, die wereldwijd zoveel mensen bereikt en dus een belangrijke maatschappelijke rol speelt, met deze campagne de kaart van mentale gezondheid trekt, kunnen wij als hulplijn alleen maar toejuichen.

Door de voorbeeldfunctie van het team kan aandacht voor mentale problemen in de schijnwerpers worden gezet, want zoals we bij onze hulplijn helaas dagelijks ervaren, is praten over mentale problemen nog vaak een taboe.

Tele-Onthaal is te allen tijde bereikbaar voor iedereen die contact wil opnemen, ongeacht leeftijd, geslacht, religie of nationaliteit.

En laat dat nu precies zijn wat we gemeen hebben met de wielersport en met de Wolfpack family: we staan open voor iedereen: jong, oud, arm, rijk, hoog- of laagopgeleid, man, vrouw,… ”

Het feit dat Tele-Onthaal met deze campagne een breed publiek kan bereiken is dan ook ontzettend belangrijk om het thema mentale gezondheid hoger op de agenda te krijgen.

Belangrijkste insteken van de campagne:

• Verbinding tussen mentale gezondheid en wielrennen: met deze campagne wil Tele-Onthaal benadrukken dat mentaal welzijn net zo belangrijk is als fysieke gezondheid, zelfs in een veeleisende sport als wielrennen. Doordat een wielerploeg openlijk praat over mentale uitdagingen, kunnen supporters en wielerliefhebbers aangemoedigd worden om hetzelfde te doen. De campagne kan de link leggen tussen lichamelijke en geestelijke gezondheid, waarbij wordt benadrukt dat beide even belangrijk zijn voor het welzijn van een persoon. Net zoals wielrenners hard trainen om hun fysieke kracht te vergroten, besteden ze ook aandacht aan hun geestelijk welzijn.
  • Normaliseren van mentale gezondheidsproblemen: met deze campagne wil Tele-Onthaal eveneens benadrukken dat het hebben van mentale gezondheidsproblemen normaal is en dat iedereen ermee te maken kan krijgen, ongeacht hun achtergrond of prestatieniveau. Ook de renners van The Wolfpack ervaren vele mentale uitdagingen in de topsport en hebben ook geleerd om erover te praten en hulp te zoeken. Door deze verhalen te delen, wil de campagne het taboe rond geestelijke gezondheid doorbreken en mensen aanmoedigen om open te zijn over hun eigen worstelingen. NIemand staat immers alleen in zijn of haar mentale strijd.
  • Zorg voor jezelf – opbouwen van veerkracht: met deze campagne biedt Tele-Onthaal ook enkele praktische tips aan om je mentale gezondheid te verbeteren en je veerkracht te versterken. Door enkele concrete handvatten te bieden, kan de campagne mensen helpen hun eigen mentale welzijn te versterken.
  • Zorg voor anderen – empowerment en aanmoediging: de campagne wil ook mensen aanmoedigen om voor zichzelf en anderen te zorgen door middel van positieve boodschappen en inspirerende verhalen. Net als in een wielerploeg, waar teamleden elkaar ondersteunen en samenwerken om doelen te bereiken, is het ook belangrijk om als individu niet alleen te blijven staan bij geestelijke gezondheidsproblemen. Door de nadruk te leggen op het belang van sociale steun en het bieden van steun aan anderen, wil de campagne een gevoel van empowerment creëren en laten zien dat iedereen een rol kan spelen in het bevorderen van mentaal welzijn. De campagne biedt hier ook enkele concrete tips voor aan.
  • Er is altijd hulp: het bestaan van laagdrempelige hulplijnen als Tele-Onthaal zorgen ervoor dat er 24/7 iemand beschikbaar is om een luisterend oor te bieden aan mensen die behoefte hebben aan emotionele ondersteuning. In België kan dat via het gratis nummer 106 of chat via www.-tele-onthaal.be. Anonieme hulplijnen in andere landen kan je hier terugvinden: https://findahelpline.com/be

Meer info over de campagne kan je vinden op de Part of the Pack website van The Wolfpack

Wil jij luisteren?

Word vrijwilliger

Zoek je een uitweg? Praten helpt.

Gratis en anoniem.

Hier luistert iemand naar je

Bel 106

24u op 24 en 7d op 7

Liever een gesprek via chat?

elke avond en woensdag-en zondagnamiddag