Tele-Onthaal gaat van oud naar nieuw


Deel dit bericht via:
17-12-2018

December, dat betekent sfeervolle eindejaarsverlichting en de jaarlijkse zoektocht naar de perfecte kadootjes voor onder de kerstboom. Vlaanderen maakt zich stilaan klaar voor de switch van oud naar nieuw. Ook de telefoon-en chathulpdienst Tele-Onthaal is klaar voor de feestdagen. Want op elke Tele-Onthaal luisterpost, rinkelt de telefoon ook op kerstavond en wordt op oudejaarsnacht verder getokkeld op het toetsenbord van de chat. Een team van 630 vrijwilligers staat tijdens deze eindejaarsperiode op elk moment van de dag klaar om naar honderden verhalen en zorgen te luisteren. Bovendien zet Tele-Onthaal de overgang van oud naar nieuw in met een fonkelnieuw logo.

Tele-Onthaal klaar voor het eindejaar

Ouderen en alleenstaanden voelen zich extra eenzaam

Tele-Onthaal ontvangt per dag gemiddeld ruim 300 oproepen. In de eindejaarsperiode van 2017 (23/12/2017 tot 02/01/2018) zochten 3704 mensen contact met Tele-Onthaal.Geen extra pieken in vergelijking met de rest van het jaar, al behoort de maand december tot de ‘relatief’ drukkere periodes (8.6% van alle oproepen in 2017)

Waar doorheen het jaar, eenzaamheid 12.4% van alle gespreksthema’s vormt, ligt dit aandeel in de eindejaarsperiode hoger: 14.5% van alle oproepers heeft expliciet moeite met eenzaamheid. Opvallend is ook dat de hulplijn tijdens de feestdrukte vooral gecontacteerd wordt door alleenwonenden (62.4%) en zestigplussers (31%). Hun aandeel ligt in deze periode relatief hoger dan in de rest van het jaar.

Desalniettemin zijn het echter niet deze kwantitatieve cijfers die in het oog springen tijdens die periode, maar wel de aard en inhoud van de gespreksthema’s.

Stille nacht, donkere nacht.

Vele oproepers houden niet van deze kerstperiode. Iedereen wordt dan geacht gelukkig of vrolijk te zijn, of een gelukkige relatie te hebben. Maar velen voelen zich dan extra eenzaam, verdrietig en leeg in deze periode. Niet iedereen heeft mensen om zich heen om deze feestdagen mee te vieren en worden zo met een pijnlijke werkelijkheid geconfronteerd. Het is alsof deze periode, waar vooral sfeer en gezellig samenzijn centraal staan, voor heel wat mensen pijnlijk en scherp aanvoelen.

Wie wel alleen is en eenzaamheid kent, zit in die periode doorgaans ook veel dieper. De eenzaamheid neemt tijdens deze periode niet noodzakelijk toe, maar voelt wel zwaarder aan dan doorheen het jaar. Eenzaamheid doet pijn. Eenzaamheid tast ook het zelfvertrouwen aan. Donkere dagen zorgen er letterlijk voor dat mensen minder buiten komen en op die manier ook minder contacten en netwerken hebben in de winterperiode.

Drie op de vier oproepers neemt tijdens deze periode contact buiten de kantooruren. 17.5% heeft het ’s nachts bijzonder moeilijk en contacteert Tele-Onthaal tussen 23u en 6u ’s ochtends.

Verdriet heeft geen kalender

Voor oproepers die een geliefde verloren hebben, zijn de feestdagen vaak helemaal geen tijd van geluk en gezelligheid. De feestdagen doen hen net extra stilstaan bij overleden dierbaren. Het contrast tussen de “verplichte vrolijkheid” en de gevoelens van verdriet geeft vaak extra stress.Een feestmaal als Kerstmis is nu eenmaal een sociale verplichting waar je moeilijk onderuit kunt. Kerstmis en oudejaarsavond zijn vaak familieaangelegenheden waarbij iedereen geacht wordt goedgemutst te zijn.

Iedereen gezellig aan tafel, maar net dan wordt het gemis van een geliefde nog groter. Vrolijkheid maakt plaats voor leegte en verdriet voor die ene persoon die er niet meer is. De meeste mensen die rouwen kunnen hun verdriet op dat moment niet zomaar opzij zetten.

Daarnaast worden ook andere verlieservaringen (relatie, werk, gezondheid,…) tijdens die feestperiode zwaarder aangevoeld. Het leven zit vol uitdagingen, kleine en grote. Jaarlijks komt er heel wat op ons af. En dat kan veel vragen. De veerkracht van mensen wordt op zoveel verschillende manieren op de proef gesteld. Oproepers dragen vaak stilzwijgend en ongezien teveel lasten.

Daarnaast is het zo dat velen zichzelf op het einde van het jaar gaan evalueren. Terugblikken op de moeilijke momenten van het afgelopen jaar zoals een scheiding of jobverlies, wat velen extra kwetsbaar maakt. De feestdagen zijn dan vaak een triggerpunt: de zaken die je hebt meegemaakt het afgelopen ja(a)r(en) komen weer naar boven.

Kerst en nieuw is ook de periode dat de balans van het jaar wordt opgemaakt en dat kan wel eens ontgoochelen. Gevoelens van zinloosheid, nutteloosheid en somberheid over de eigen situatie en het leven in het algemeen kunnen in deze periode dan ook de kop opsteken.

Warme familiemomenten?

Oproepers samenwonend met een partner, kind of ouders, contacteren Tele-Onthaal tijdens deze eindejaarsperiode Tele-Onthaal iets minder dan doorheen het jaar. Samenwonen werkt voor velen gelukkig beschermend tegen verdriet en zorgen tijdens de feestdagen.

Anderzijds zijn de feestdagen ook wel momenten waarop door vele oproepers goede relaties sterk gemist worden en relatieproblemen extra gevoeld.

Moeilijk lopende partnerrelaties zien we tijdens deze feestperiode ook wel eens escaleren. De verwachtingen van het ‘perfecte plaatje’ raken vaak niet vervuld en dat kan bij relaties die reeds langer fout liepen, tot ruzies of een breuken leiden.

Kerst en nieuwjaar zijn voor sommige families niet meteen de gezelligste periode van het jaar. Vaak hangt er flink wat spanning of frustratie in de lucht en worden er verwijten gemaakt of geruzied. Conflicten kunnen op dat moment soms hoog oplopen.

Daarnaast horen we ook heel wat mensen die het erg moeilijk hebben met verstoorde familiebanden: verbroken contacten, lange periodes van stilzwijgen, jarenlange aanslepende conflicten, familievetes… Deze familiale spanningen doen vaak – jaren na de feiten – de emoties nog hoog oplaaien.

Meer dan holiday blues

Sombere gevoelens stoppen helaas ook niet omdat het jaar op zijn laatste benen loopt. Zeker voor wie te kampen heeft met geestelijke of andere gezondheidsproblemen. Soms worden oproepers dan uiteindelijk overvallen door gevoelens van leegte en doelloosheid. Deze “gezellige eindejaarsdagen” kunnen zorgen voor extra ongemak, angst, stress of spanning. Het contrast met vrolijke, lachende mensen, maakt zorgen soms zwaarder om te dragen en zorgt voor extra druk.

Voor iemand die al depressief is kan de angst om uit de toon te vallen nog meer stress veroorzaken. Het contrast met andere, vrolijke mensen valt vaak extra zwaar.

Hallo, ik luister naar je

Tele-Onthaal kent geen sluitingsdagen en is permanent bereikbaar in de vroege ochtend, het holst van de nacht of op een feestdag. Een team van 630 vrijwilligers staat tijdens de feestdagen op elk moment van de dag klaar om naar honderden verhalen en zorgen te luisteren.

Een Tele-Onthaal vrijwilliger luistert met heel het hart, maar ook met het hoofd, goed opgeleid en gecoacht door een professionele equipe: ze luisteren, ze leven mee, ze denken mee.

Praten over eenzaamheid zal de eenzaamheid niet oplossen. Wel kan het helpen om de situatie (voor even) wat draaglijker te maken.
Oproepers zijn uiteindelijk niet alleen als je naar iemand kan bellen of chatten. Tele-Onthaal heeft niet de pretentie om te zeggen dat mensen niet meer eenzaam zijn, maar we kunnen wel helpen zoeken naar een manier om ermee om te gaan. En een gesprek/chat met een vrijwilliger van Tele-Onthaal kan het gevoel van eenzaamheid misschien even doorbreken.

Een nieuw logo voor Tele-Onthaal

Unboxing the new Tele-Onthaal logo: Veerle Baetens pakt uit.

Niet toevallig lanceert Tele-Onthaal tijdens deze eindejaarsperiode ook een fonkelnieuw logo. Drie decennia lang toonde de 106-draaischijf honderdduizenden oproepers de weg naar het aanbod van onze hulplijn.Anno 2018, verwijst de kiesschijf echter onvoldoende naar alle hedendaagse communicatievormen om contact te nemen met Tele-Onthaal.

Tele-Onthaal pakt vandaag uit met een nieuw logo: figuurlijk én ook letterlijk. Tele-Onthaal doet dat in ware YouTube stijl met een heuse UNBOXING video. Helemaal in de sfeer van oud naar nieuw, pakt niemand minder dan actrice Veerle Baetens het nieuwe Tele-Onthaal logo uit met een UNBOXING video“Veerle Baetens pakt uit” op de social media kanalen van Tele-Onthaal.

Kracht van praten en luisteren in een nieuw logo

Met een nieuw en sterk logo wil Tele-Onthaal de “kracht van praten en luisteren” centraal stellen. Want wanneer praten en luisteren elkaar vinden, gebeurt er iets magisch: echt luisteren naar elkaar zorgt voor verbinding.Een luisterend oor geeft inzicht, steun en helpt gedachten te ordenen.

Het logo is gebaseerd op het nummer waarop Tele-Onthaal te bereiken is: 106. Daarbij werden de 0 en de 6 omgetoverd tot 2 persoontjes, die met elkaar lijken te communiceren. Een strakke lijn beklemtoont het idee, en geeft het logo het iconische karakter dat het nodig heeft om in één oogopslag herkenbaar te zijn.

Met dit nieuwe logo, waarin een oproeper en vrijwilliger elkaar ontmoeten in het cijfer 0 en 6, wil Tele-Onthaal haar hulpaanbod nog overtuigender maken. En nog meer mensen de weg tonen naar de Tele-Onthaal telefoon of chat. Want praten helpt.

Tele-Onthaal herbevestigt en hernieuwt met dit nieuwe logo haar opdracht om aan iedereen in Vlaanderen en Brussel een laagdrempelige hulpverlening aan te bieden die het verschil maakt.

#106inhetnieuw: BV’s feliciteren Tele-Onthaal met het nieuwe logo

Om gans Vlaanderen snel te laten kennis maken met dit nieuwe logo van Tele-Onthaal,rekent Tele-Onthaal op heel wat Bekende Vlamingen en Bekende vrouwen en mannen uit het welzijnsveld die hun schouders willen zetten onder de verspreiding van dit nieuwe logo van Tele-Onthaal.

Met een ludieke social media campagne “#106inhetnieuw” feliciteren een twintigtal bekende koppen Tele-Onthaal met hun nieuwe logo om zo dit nieuwe beeld zoveel mogelijk zichtbaarheid te geven.

Met vooral één doel: nog meer mensen de weg te tonen naar het hulpaanbod van Tele-Onthaal. Deze actie #106inhetnieuw zal lopen van 17 december tot eind januari 2018.

Downloads naar dit nieuwe logo kan je hier terugvinden. Je vindt er ook ander Tele-Onthaal promotiemateriaal.


Wil jij luisteren?

Word vrijwilliger

Zoek je een uitweg? Praten helpt.

 Gratis en anoniem.
Image

Hier luistert iemand naar je

Bel 106

24u op 24 en 7d op 7

Image

Liever een gesprek via chat?

Chat

elke avond en woensdag-en zondagnamiddag