Anoniem

Hallo met wie? Die vraag stelt Tele-Onthaal nooit.

Elk gesprek met Tele-Onthaal is anoniem. Soms praat je makkelijker met iemand die je niet kent. Of durf je pas echt zeggen waar je mee zit als je het anoniem kan doen.

Een telefoongesprek met Tele-Onthaal verschijnt niet op de factuur, de vrijwilliger kan je nummer niet zien. Een chat laat geen sporen achter op je PC. Op de chat kies je een schuilnaam om in te loggen.

Tele-Onthaal vraagt niet naar je naam of adres. Soms vraagt de vrijwilliger hoe oud je bent of in welke regio je woont. Dat gebeurt alleen om je beter te kunnen helpen, bijvoorbeeld om een geschikte doorverwijzing naar een andere organisatie te kunnen doen.

Ook de vrijwilliger blijft een onbekende voor jou.


Terug


Dag en nacht

Je weet soms niet op voorhand wanneer je het moeilijk zal hebben. En een crisismoment plan je niet. Ook buiten de kantooruren kan je wel eens nood hebben aan een gesprek.

Daarom is Tele-Onthaal altijd open. Via de telefoon dag en nacht, ook in het weekend en op feestdagen. Zonder sluitingsuren.

Chatten kan elke avond vanaf 18u en op woensdag- en zondagnamiddag al vanaf 15u.

Al onze medewerkers zijn in gesprek? Even geduld. De vrijwilliger maakt zo snel mogelijk tijd voor jou.


Terug


Kleine en grote zorgen

Je kan bij Tele-Onthaal praten over wat jou bezighoudt, groot of klein.

Of je nu een heel groot probleem of kleinere zorgen hebt, een vrijwilliger maakt tijd voor jou, luistert, leeft mee, denkt samen met je na over wat je vertelt en helpt je zoeken naar inzichten, mogelijkheden en uitwegen. Een kant-en-klare oplossing kan de vrijwilliger niet voor jou uit zijn mouw schudden. Als je het nodig hebt, krijg je informatie over verdere hulpverleningsmogelijkheden.


Terug


Bellen en chatten

Bel het nummer 106 om een vrijwilliger te spreken.

Heel eenvoudig. Op elk moment van de dag een luisterend oor. Iemand die mee nadenkt en helpt zoeken, en je op verhaal helpt te komen. Want praten is de eerste stap.

Is chatten meer iets voor jou?

Ook daar zit iemand klaar om naar jou te luisteren.

De chat van Tele-Onthaal is elke dag open. Ook op zon- en feestdagen.

  • maandag van 18u tot 23u
  • dinsdag van 18u tot 23u
  • woensdag van 15u tot 23u
  • donderdag van 18u tot 23u
  • vrijdag van 18u tot 23u
  • zaterdag van 18u tot 23u
  • zondag van 15u tot 23u

Hoe werkt de chat?

Chatten is heel eenvoudig. Tijdens de openingsuren van de chat klik je op ‘chat’. Dan vul je eerst een (anonieme) nickname in. Je klikt op 'Chatten' en dan pas kom je in contact met een vrijwilliger.

Een groen bolletje bij ‘chat’ betekent dat er een vrijwilliger beschikbaar is. Een oranje bolletje betekent dat alle vrijwilligers in gesprek zijn.

Wat je moet weten:

  • Elke dag zijn er verschillende vrijwilligers tegelijk op de chat aan de slag. Toch kan het soms erg druk zijn.
  • De nummers bij de Tele-Onthaal-vrijwilligers bijv. onthaal6, verwijzen naar de werkstations. Die worden wisselend bemand door verschillende vrijwilligers. Als je twee keer met onthaal6 chat, is dit dus niet noodzakelijk dezelfde vrijwilliger.
  • We ronden de gesprekken af tegen het sluitingsuur. Na 22u40 kan je geen nieuw gesprek meer starten.
  • Wil je er mee voor zorgen dat zoveel mogelijk mensen binnen geraken op deze chat? Dat kan je door zelf de chat niet te belasten met onechte gesprekken of verschillende chats na elkaar.
  • Geen paniek als je gesprek een keer door een technische storing plots zou afbreken. Meld je dan zo vlug mogelijk opnieuw aan met dezelfde nickname en vraag naar de vrijwilliger met wie je in gesprek was (vb tele-onthaal5). We proberen je opnieuw met deze vrijwilliger door te verbinden


Terug


Vrijwilliger luistert

Je krijgt een anonieme vrijwilliger aan de lijn of op de chat. Geen professionals. Wel geëngageerde luisteraars, die meeleven en met je mee denken. Elke vrijwilliger wordt geselecteerd, opgeleid en begeleid door stafmedewerkers van Tele-Onthaal.


Terug