10 luistertips op de internationale dag van het luisteren


Deel dit bericht via:
18-09-2019

Morgen 19 september is het Internationale Dag van het Luisteren. De kracht van luisteren ervaren de anonieme luisterhelden aan de hulplijn Tele-Onthaal elke dag opnieuw.

Tele-Onthaal is al meer dan 50 jaar de grootste hulplijn in Vlaanderen die anoniem en gratis een luisterend oor biedt via telefoon en chat. Vanuit 7 luisterposten in de 5 Vlaamse provincies worden jaarlijks door 600 vrijwilligers 120.000 oproepen beantwoord. Deze vrijwilligers worden opgeleid en begeleid door 32 beroepskrachten.
Tele-Onthaal selecteerde voor vandaag tien tips om een betere luisteraar te worden.

Every good conversation starts with good listening.

600 vrijwilligers bij Tele-Onthaal ervaren het elke dag: de kracht van luisteren. Luisteren is één van de krachtigste middelen om je te verbinden met anderen en met jezelf. Tele-Onthaal werkt al 5 decennialang volgens dezelfde eenvoudige maar vruchtbare aanpak: een anonieme vrijwilliger luistert, zo lang als nodig, naar een even anonieme mens aan de andere kant van de lijn of de computer. Onnoemelijk vaak horen onze medewerkers het op het einde van een telefoon of chatgesprek : bedankt om te luisteren…. Zo eenvoudig kan de opvang zijn die de telefoon en chat van Tele-Onthaal kunnen bieden: het iemand kunnen vertellen aan iemand die met al zijn aandacht luistert.

Speciaal voor deze internationale dag van het luisteren, deelt Tele-Onthaal 10 luistertips.

Tip 1: Stop met praten

Luister met de intentie om te luisteren, niet om zelf te praten. Misschien lijkt het vanzelfsprekend en overbodig om te zeggen, maar een van de grootste obstakels als je goed wilt luisteren is het weerstaan aan de verleiding om meteen alles te zeggen wat in je opkomt.
Luisteren om iemand te begrijpen, is totaal iets anders dan luisteren om te reageren.Geef de ander altijd eerst de ruimte om te praten en reageer daarna pas. Zeg dus eerst niks.

Tip 2: Luister actief

Projecteer al je aandacht op je gesprekspartner. Zet jezelf en je to-do-lijstje even opzij, geef je gesprekspartner de volle aandacht en toon oprechte interesse. Toon je verbondenheid, maak oogcontact, let op de lichaamstaal van je gesprekspartner.
Gebruik ook lichaamstaal om te bemoedigen en belangstelling te tonen. Probeer om het juiste moment een reactie te geven waardoor de ander kan zien dat je luistert.

Tip 3: Geef terug wat je gehoord hebt

Benoem wat je de ander hebt horen zeggen. Doe dat gerust in je eigen woorden. “Hoofdzaken samenvatten en bevestigen” of “herhalen en aanmoedigen” zijn goede luistertips. Herhaal bepaalde dingen die de ander heeft gezegd en geef tegelijkertijd positief commentaar ter aanmoediging. Het kan heel nuttig zijn om het verhaal van de “verteller” in je eigen woorden na te vertellen, om in het kort te laten zien dat je het begrepen hebt. Luister, vat samen, vraag door.

Tip 4: Toon empathie

Een empatisch luisteraar gaat een stap verder dan luisteren: hij/zij maakt verbinding met de gevoelens achter de woorden. Empathie betekent hetzelfde voelen als wat de ander voelt. Dit betekent dat je achter de woorden van de ander gaat zoeken en onderzoeken welke gevoelens achter zijn/haar woorden schuilgaan. Door dit terug te geven, kun je het niet alleen checken maar ook de ander bewust maken van diens gevoelens en behoeften. Door dit te doen, laat je je gesprekspartner voelen dat je zijn gevoelens en behoeftes respecteert. Een luisterend oor bieden betekent dat je even naast de ander gaat staan, niet bóven hem of haar.

Tip 5: Luister naar wat niet gezegd wordt

Wat wordt er verbaal en non-verbaal gezegd door je gesprekspartner? Spits je oren voor de onuitgesproken emoties die je hoort in het stemgeluid, houding, oogopslag. Zijn de woorden en de bedoeling wel helemaal hetzelfde? Vaak kun je aan de intonatie horen dat iemand iets anders bedoelt dan hij daadwerkelijk zegt. Welke emotie hoor en zie je? Benoem wat je ziet, voelt of hoort.

Tip 6: Parkeer je eigen mening en ervaringen

Luister zonder vooroordelen. Om actief te luisteren moet je je eigen meningen even in de koelkast zetten , in plaats daarvan kun je beter wachten totdat de ander jou om je mening vraagt, voordat je zijn of haar verhaal onderbreekt. Aanvaard de ander zoals hij/zij is, geef ruimte om anders te mogen zijn, luister voorbij ieder oordeel. Als iemand jou een probleem vertelt, is het makkelijk om dat te vergelijken met een soortgelijk probleem dat jij (of iemand anders) hebt meegemaakt. Verval niet in autobiografieënHierdoor dreigt het contact met de ander snel te vervagen of wekt dit irritatie op bij je gesprekspartner.

Tip 7: Probeer geen problemen op te lossen

De meeste mensen hebben liever een luisterend oor dan iemand die direct met allemaal oplossingen komt aandraven. De kans is immers groot dat je ook de kern van het gesprek mist, als je direct focust op oplossingen. Advies kan zorgen voor weerstand bij je gesprekspartner en er zelfs voor zorgen dat hij/zij niets meer spontaan vertelt.

Tip 8: Stel vragen

De juiste vragen stellen is een belangrijk ingrediënt voor een goed gesprek.
Stel vooral open vragen: open vragen helpen om tot de kern van iemands verhaal te komen. vb. “Hoe voel je je daarbij?” “Waarom denk je daar zo over?” ”Welke kansen zie je?“ Stel gerust vragen over de kern van het verhaal: “Hoe kwam dat? Hoe reageerde je toen? Denk niet dat je altijd weet wat je gesprekspartner voelt.

Tip 9: Luister niet alleen naar de feiten, vraag ook naar de betekenis ervan.

Wat maakt iemand mee? Wat is er gebeurd? Niet alleen de feiten zijn belangrijk, de betekenis ervan is nog waardevoller om te begrijpen. Wat betekenen die feiten voor iemand? Wat brengen ze te weeg? Welk effect hebben ze op je gesprekspartner? De betekenis van die feiten kunnen blootleggen, is vaak

een belangrijke sleutel om écht te kunnen luisteren.

Tip 10: Stiltes mogen

Geloof in de kracht van stiltes.Die pauzes in een gesprek kunnen meer diepgang geven: je krijgt de kans om alles in je hoofd even op een rijtje te zetten, verder te bedenken wat je nu echt wil zeggen of vragen. Dat geldt ook voor je gesprekspartner: ook die kan nadenken over wat er al is gezegd of wat hij/zij nog zou willen vertellen;

Heb jij luistertalent?
Word vrijwilliger bij Tele-Onthaal

Elk gesprek bij Tele-Onthaal begint bij luisteren. Praten helpt en als er iemand naar je luistert, groeit je zelfvertrouwen en vertrouwen in anderen. Door te luisteren versterken we elkaar.
Ook wanneer jij diegene bent die luistert: je betekent iets voor iemand!

Heb jij luistertalent? Heb jij oprecht interesse in een ander, spreek je geen oordelen uit en heb je een open houding? Wil je je graag verder ontwikkelen op het gebied van luisterkunst en gespreksvoering?

Om de stijgende nood naar een luisterend oor bij onze hulplijn te beantwoorden, doet Tele-Onthaal een oproep naar nieuwe vrijwilligers.

Tele-Onthaal beantwoordt dagelijk gemiddeld 330 gesprekken aan de telefoon en chat.
Elke nieuwe vrijwilliger zou op jaarbasis 200 extra gesprekken kunnen beantwoorden.

Vanaf oktober starten op 5 Vlaamse locaties opleidingsreeksen voor nieuwe vrijwilligers.
Tele-Onthaal zorgt eerst voor een grondige basisopleiding en stage met een ervaren mentor.
Ook na deze opleiding krijgen telefoon-en chatvrijwilligers nog permanente ondersteuning en vorming, zowel individueel als in groep

Meer info en aanmelden via www.tele-onthaal.be/word-vrijwilliger


Wil jij luisteren?

Word vrijwilliger

Zoek je een uitweg? Praten helpt.

 Gratis en anoniem.
Image

Hier luistert iemand naar je

Bel 106

24u op 24 en 7d op 7

Image

Liever een gesprek via chat?

Chat

elke avond en woensdag-en zondagnamiddag