Herken je volgende clichés?
"Je kan me altijd bellen hé.".
"Roep maar als het niet gaat."
“Je zegt maar als er iets is.”
"Tegen mij kan je alles kwijt."


Iedereen gebruikt deze zinnetjes weleens te pas en te onpas.
Toch zoeken zo’n 350 mensen per dag een anonieme plek om hun zorgen te delen.

Als jouw empathie verder reikt dan clichés, dan is vrijwilligerswerk bij Tele-Onthaal perfect voor jou.

Voor wie verder wil gaan dan clichés.
Word vrijwilliger bij hulplijn Tele-Onthaal.

Ben jij de vrijwilliger die we zoeken?

Kan jij je inleven in de moeilijkheden van anderen? Merk je dat je vrienden, collega’s, familie,… je snel in vertrouwen nemen? Wil je graag je gespreksvaardigheden verder uitbouwen? Heb je interesse voor anderen en sta je open voor andere meningen en opvattingen? Heb je voldoende tijd? Zoek je een zinvol engagement?

Neem dan snel contact op via het aanmeldformulier onderaan deze pagina.

Wat vragen we van jou?

Je hoeft geen specifieke opleiding of achtergrond te hebben. Je bent wel een geboren luisteraar die open staat voor ieders moeilijkheden, zonder dat je de behoefte hebt jouw oplossing op te dringen. Ook heb je respect voor andere visies en overtuigingen. Je hebt op dit moment zelf geen grote emotionele of psychische problemen.

Je kan je een halve dag per week vrij maken, je ziet het ook zitten om ‘s nachts gesprekken te voeren. Je engageert je voor een lange periode.

Je bent minstens 21 jaar oud. Je kan je verplaatsen naar de luisterpost in jouw provincie.

Je bent bereid om een opleiding met stage te volgen, die meerdere maanden duurt. Ook na je stage ben je regelmatig aanwezig op vormingsmomenten.

Wat bieden we je?

In de eerste plaats biedt Tele-Onthaal je zinvol vrijwilligerswerk. De oproepers geven jou hun vertrouwen; een gesprek met jou doet hen goed.

Je krijgt gratis een boeiende opleiding, je ontplooit jezelf en verruimt je kijk op het leven. Je wordt daarbij goed begeleid door de stafmedewerkers, zij ondersteunen jou als vrijwilliger en zorgen voor permanente vorming. Je maakt deel uit van een fijne en heel diverse groep vrijwilligers, 600 vrouwen en mannen verspreid over heel Vlaanderen en Brussel die elkaar steunen en aanmoedigen. Je krijgt een deel van je vervoersonkosten terug.

Praten helpt.

Als er iemand klaar staat om te luisteren.

Meer dan 330 mensen per dag doen een beroep op de Tele-Onthaalvrijwilligers. Per chat en per telefoon. Overdag en ‘s nachts. Gratis en anoniem.

122.000 oproepen waarin mensen zich gehoord willen voelen, steun zoeken, misschien zelfs tot een nieuw inzicht komen.

Om zoveel bellers en chatters dat luisterende oor te kunnen bieden waar ze naar op zoek zijn, zoekt Tele-Onthaal voortdurend nieuwe luisteraars.

Elke nieuwe vrijwilliger krijgt een grondige opleiding en wordt permanent begeleid, opgevolgd en ondersteund.

Misschien is dit iets voor jou?

Ja? Zeker wel!
Scroll dan naar de onderkant van deze pagina: je kan je daar via het formulier alvast aanmelden als kandidaat-vrijwilliger of meer informatie vragen.

Mmmmm... misschien?
Is er een hinderpaal die je tegenhoudt om je aan te melden als kandidaat-vrijwilliger?
Bijvoorbeeld; je bent niet beschikbaar op een bepaalde opleidingsdatum, of je kan je niet vrijmaken tijdens de weekavonden, of een andere reden weerhoudt je van je aan te melden.
Wij overlopen graag met jou wat mogelijk is en wat minder mogelijk is.
Geef ons gerust een seintje.



Veelgestelde vragen over vrijwilligerswerk bij Tele-Onthaal

Is het werk bij Tele-Onthaal niet emotioneel zwaar?

Je wordt als vrijwilliger goed voorbereid op en begeleid in je taak. Na een ingrijpend gesprek kan je bij collega's en bij de beroepskrachten terecht.

Kan ik van thuis uit werken?

Als vrijwilliger ga je naar één van de plaatselijke Tele-Onthaaldiensten toe om je gesprekken te voeren.
Elke dienst heeft een eigen, anonieme locatie.
Onder bepaalde voorwaarden is van thuis uit werken wel mogelijk bij bepaalde lokale diensten.
Bekijk dit met je lokale Tele-Onthaaldienst.

Moet ik als vrijwilliger ook anoniem blijven?

Ja, als vrijwilliger zeg je niet aan je vrienden en kennissen dat je bij Tele-Onthaal meewerkt. Zo blijft de drempel om te bellen of te chatten laag.

Word ik op één of andere manier vergoed voor mijn inzet?

Je krijgt een deel van je vervoersonkosten terug.

Kan ik kiezen of ik liever de telefoon of de chat beantwoord?

Tele-Onthaal organiseert in de verschillende provincies 1 tot 2 keer per jaar een basisopleiding voor nieuwe vrijwilligers. Als vrijwilliger kan je er vervolgens voor kiezen welk kanaal het beste bij je aansluit: telefoon, chat, of een combinatie van beiden.
De modaliteiten voor de opleiding en invulling van je engagement voor telefoon en/of chatpermanenties kunnen verschillen in de lokale diensten.
Bekijk dit met je lokale Tele-Onthaaldienst.

Vrijwilliger aan het woord

Bellen & Chatten

Samen met de oproeper op een bank zitten en kijken naar wat de oproeper mij wil zeggen over zichzelf.

Stan, 58 jaar, 3 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Het maakt me als mens gelukkiger en daar kunnen anderen alleen maar van meegenieten.

Anna, 44 jaar, 2 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Verdriet is vaak een gevoel dat ruimte en tijd nodig heeft om gevoeld te worden.

Jules, 61 jaar, 19 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Je redt misschien de wereld niet als vrijwilliger bij Tele-Onthaal, maar je maakt ze waarschijnlijk wel iets minder koud.

Liv, 28 jaar, 2 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Dat er zoveel psychisch leed is, zoveel eenzaamheid, kon ik me nooit voorstellen.

Sam, 48 jaar, 3 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Ik mag binnenkijken in de levens van mensen waarmee ik in het dagelijkse leven misschien nooit zou spreken.

Elien, 60 jaar, 31 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Het mooie aan Tele-Onthaal vind ik vooral de openheid en oprechte interesse die elke medewerker heeft voor het verhaal van elke oproeper.

Arthur, 69 jaar, 11 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Elk zitten we aan één kant van de lijn, verbonden door onze stemmen.

Madeleine, 54 jaar, 11 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Haar verdriet en pijn raakten me diep omdat ik op dat moment begrip kon tonen voor haar emoties.​ Dat betekende heel wat voor haar.

Kristien, 64 jaar, 9 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Soms ben ik 's avonds de eerste en de enige stem die iemand hoort na een eenzame dag.

Alice, 76 jaar, 35 jaar ervaring

Opleidingen

Opleiding Antwerpen

Start op zaterdag 07 oktober 2023

Neem deel aan onze volgende basisopleiding.

Deze start op zaterdag 07 oktober 2023 (van 9u30 tot 16u)

De opleiding loopt over 4 zaterdagen en 9 avonden.
NIEUW! Kies je voor telefoon of chat? Dat kan! Ook als je enkel wil chatten, kan je inschrijven voor deze opleiding.

Lees hier alle info over de opleiding in Tele-Onthaal Antwerpen

Luister hier naar een radioprogramma waar Tele-Onthaal Antwerpen te gast was


Opleiding Vlaams Brabant en Brussel

Start op zaterdag 07 oktober 2023

Neem deel aan onze volgende basisopleiding.

Deze start op zaterdag 07 oktober 2023.

Lees hier alle info over de opleiding in Tele-Onthaal Vlaams-Brabant en Brussel

De basisopleiding tot Tele-Onthaal telefoonbeantwoorder en/of chatbeantwoorder vindt plaats deels in Brussel, deels in Leuven en deels digitaal.

Opleiding Limburg

Start op zaterdag 14 oktober 2023

Neem deel aan onze volgende basisopleiding.

Deze start op zaterdag 14 oktober 2023.

Lees hier alle info over de opleiding in Tele-Onthaal Limburg

Opleiding Oost-Vlaanderen

Start op zaterdag 21 oktober 2023

Neem deel aan onze volgende basisopleiding.

Deze start op zaterdag 21 oktober 2023.

Lees hier alle info over de opleiding in Tele-Onthaal Oost-Vlaanderen.


Opleiding West-Vlaanderen

Start op zaterdag 21 oktober 2023

Neem deel aan onze volgende basisopleiding.

Deze start op zaterdag 21 oktober 2023.

Lees hier alle info over de opleiding in Tele-Onthaal West-Vlaanderen

Wil je je engageren of heb je nog vragen?

Vul dit formulier in en we contacteren je zo snel mogelijk. Het formulier komt terecht bij de dienst die actief is in de regio waar je woont. De Tele-Onthaal regio die je aanduidde, zal je vervolgens contacteren op basis van de persoonsgegevens die je hier achterlaat.

* verplichte velden

Uw gegevens worden verwerkt conform ons cookie- en privacy beleid

>