Veelgestelde vragen over vrijwilligerswerk bij Tele-Onthaal
Is het werk bij Tele-Onthaal niet emotioneel zwaar?
Je wordt als vrijwilliger goed voorbereid op en begeleid in je taak. Na een ingrijpend gesprek kan je bij collega's en bij de beroepskrachten terecht.
Kan ik van thuis uit werken?
Als vrijwilliger ga je naar één van de plaatselijke Tele-Onthaaldiensten toe om je gesprekken te voeren.
Elke dienst heeft een eigen, anonieme locatie.
Onder bepaalde voorwaarden is van thuis uit werken wel mogelijk bij bepaalde lokale diensten.
Bekijk dit met je lokale Tele-Onthaaldienst.
Moet ik als vrijwilliger ook anoniem blijven?
Ja, als vrijwilliger zeg je niet aan je vrienden en kennissen dat je bij Tele-Onthaal meewerkt. Zo blijft de drempel om te bellen of te chatten laag.
Word ik op één of andere manier vergoed voor mijn inzet?
Je krijgt een deel van je vervoersonkosten terug.
Kan ik kiezen of ik liever de telefoon of de chat beantwoord?
Tele-Onthaal organiseert in de verschillende provincies 1 tot 2 keer per jaar een basisopleiding voor nieuwe vrijwilligers. Als vrijwilliger kan je er vervolgens voor kiezen welk kanaal het beste bij je aansluit: telefoon, chat, of een combinatie van beiden.
De modaliteiten voor de opleiding en invulling van je engagement voor telefoon en/of chatpermanenties kunnen verschillen in de lokale diensten.
Bekijk dit met je lokale Tele-Onthaaldienst.