Veelgestelde vragen over bellen of chatten met Tele-Onthaal

Waarover kan ik met jullie praten?

Je kan met Tele-Onthaal praten over de meest uiteenlopende onderwerpen. Mensen bellen of chatten vaak over relatieproblemen, ziekte, depressie, eenzaamheid, zelfdoding, allerlei praktische problemen, … Je kan bij Tele-Onthaal terecht met alles waar je je zorgen over maakt.

Helpen jullie mij?

Helpen in de zin van ‘het probleem oplossen’ kunnen de vrijwilligers niet. Maar ze geven je de nodige tijd en aandacht, luisteren en leven mee. Ze zetten met jou alles op een rijtje en denken na over stappen die je misschien kan zetten. En zo nodig verwijzen ze je door naar professionele hulp.

Komt Tele Onthaal ook naar mij toe?

Nee, de vrijwilligers gaan niet naar mensen thuis, en mensen komen niet naar de dienst. Tele-Onthaal biedt een telefoon- of chatgesprek aan.

Kan ik meer dan één keer bellen of chatten?

Het kan gebeuren dat je een langere, moeilijke periode doormaakt en meer dan één keer een luisterend oor nodig hebt. Dan staat er telkens een vrijwilliger voor je klaar. Als je heel vaak terugbelt, vragen wij om dat te beperken en te zoeken naar alternatieven, zodat de lijn ook beschikbaar blijft voor mensen die voor de eerste keer bellen.

Kan ik mijn verhaal doen in een mail?

Nee, Tele-Onthaal voert geen hulpgesprekken via mail. Je kan met een vrijwilliger bellen of chatten.

Komt het gesprek op mijn telefoonfactuur?

Nee, Tele-Onthaal hecht veel belang aan de anonimiteit. Zo kan niemand te weten komen dat je met Tele-Onthaal gebeld hebt.

Waar kom ik terecht als ik bel of chat?

Als je 106 belt, kom je terecht bij de dichtstbijgelegen Tele-Onthaaldienst in de provincie waar je je bevindt.

De vijf Tele-Onthaaldiensten beantwoorden samen de chat. Jij komt terecht in de regio waar er op dat moment iemand beschikbaar is. Je kan niet zien vanuit welke regio de vrijwilliger aan het chatten is.

Heb ik software nodig om te chatten?

Nee. Klik gewoon op ‘chat’ en twee stappen later ben je in contact met een vrijwilliger. Je moet niets downloaden of installeren.

Alle chatmedewerkers zijn in gesprek. Wat kan ik doen?

Je kan op de website van Tele-Onthaal blijven en wachten tot het bolletje groen wordt. Dan is er weer een vrijwilliger beschikbaar. Het is moeilijk in te schatten wanneer een vrijwilliger beschikbaar zal zijn.

Je kan ook telefonisch 24 uur op 24 uur terecht op het telefoonnummer 106.

Ik was bezig een chatgesprek te starten en plots kwam het bericht dat er toch geen vrijwilliger beschikbaar was. Hoe kan dat?

Als het erg druk is, proberen soms meerdere mensen tegelijk een gesprek te starten. Dan kan het zijn dat iemand anders je voor is.

Klik dan op “OK” en je komt terug op de website van Tele-Onthaal. Hier kan je weer wachten tot een vrijwilliger beschikbaar is. Hopelijk lukt dat snel. Misschien helpt het om een volgende keer een kortere nickname te kiezen, zodat je snel op ‘'Chatten’ kan klikken.

Kan je niet wachten, dan kan je er ook voor kiezen om te bellen naar het telefoonnummer 106.

Kan ik Tele-Onthaal bereiken vanuit het buitenland?

Ja, via chat. Via telefoon kan het niet.

Wat doet Tele-Onthaal met mijn gegevens?

Tele-Onthaal geeft nooit gegevens door, tenzij in een uitzonderlijke noodsituatie. Sommige persoonlijke gegevens worden gebruikt om kwaadwillige oproepen op te sporen en te voorkomen. Gespreksgegevens zonder persoonsgegevens worden gebruikt voor statistieken, onderzoek, verslaggeving aan de overheid enz. Deze kunnen niet aan jou persoonlijk gekoppeld worden.

Waar komen de ervaringen op de site vandaan?

Alle ervaringen van oproepers die je op de site terugvindt, zijn gebaseerd op echte gesprekken. Sommige getuigenissen zijn overgenomen uit een bevraging van onze oproepers. Elke ervaring is door stafmedewerkers aangepast om de anonimiteit van de oproeper te bewaren én om de leesbaarheid te bevorderen.

Belt Tele-Onthaal in acute noodsituaties de hulpdiensten?

In principe schakelt Tele-Onthaal nooit de hulpdiensten in. Wie ons kan bellen, is meestal ook in staat om zelf een huisarts of de nooddiensten te bellen. Bij gevaar bel je best naar het nummer 112.

Waar kan ik terecht met andere vragen over Tele-Onthaal?

Op deze website vind je heel wat informatie. Met bijkomende vragen kan je het secretariaat mailen of bellen.

Hulpvragen worden niet via mail beantwoord. Je kan wel bellen op het nummer 106 of erover chatten.

Waar kan ik terecht als ik (niet) tevreden ben over Tele-Onthaal?

We horen graag jouw ervaringen met Tele-Onthaal, positief of negatief. Zo kunnen we de kwaliteit van het aanbod telkens versterken. Laat het ons weten.

Chatten met Tele-Onthaal

Bij Tele-Onthaal kan je elke avond en woensdag-en zondagnamiddag terecht voor een anoniem chatgesprek. Het gesprek blijft strikt vertrouwelijk tussen jou en de vrijwilliger. Er blijven geen sporen achter op je computer.

Meer info over chatten

Op dit moment is de chat open, maar zijn al onze vrijwilligers in gesprek.
Wanneer opnieuw een vrijwilliger beschikbaar is, wordt het bolletje bij 'Chat' weer groen. Klik dan opnieuw op 'Chat'.

Of bel 106: 24u/24 en 7d/7 luistert iemand naar je via telefoon.

Kies een (anonieme) nickname. Wanneer je klikt op 'Chatten', kom je in contact met een vrijwilliger.

Wil je er mee voor zorgen dat zoveel mogelijk mensen binnen geraken op deze chat?
Dat kan door deze chat niet te belasten met onechte of opeenvolgende oproepen. Dankjewel!

Chat