Deel dit bericht via:

“Als het aan je kleeft, is er iemand die naar je luistert”…
Soms hebben mensen het moeilijk, staan ze er alleen voor of lukt het niet meer. Het probleem ‘oplossen’ kan Tele-Onthaal niet. Tele-Onthaal biedt (wel) tijd en aandacht door te luisteren, begrip te tonen en mee te leven. Op die manier biedt Tele-Onthaal opvang en ondersteuning in een persoonlijk gesprek.
We zetten samen met jou alles op een rij… want
“Praten is de eerste stap.”


2016: hoogste aantal oproepen in vijf jaar

In 2016 rinkelde de telefoon in Vlaams-Brabant en Brussel zo’n 22.410 keer en beantwoorden de vrijwilligers zo'n 2120 chatoproepen. Ruim 3000 oproepers belden voor het eerst en vonden zo de weg naar het hulpaanbod van Tele-Onthaal Vlaams-Brabant en Brussel. De sterkste stijging in vijf jaar tijd.
Deze toename is mogelijks te verklaren door een grotere naambekendheid. De doorschakeling van de 1813-oproepen van de Zelfmoordlijn naar Tele-Onthaal draagt ook mogelijk deels bij. Een andere verklaring kan schuilen in de laagdrempeligheid van het chataanbod, en de nood aan een gesprek via dat kanaal is - vooral bij jongeren - hoog. Tele-Onthaal engageert zich om ook in 2017 haar chataanbod verder uit te breiden.

Top 3 van de gespreksthema's

De gespreksthema's waarvoor mensen contact opnemen met Tele-Onthaal Vlaams-Brabant en Brussel blijven wel zeer universeel. Voor het voorbije jaar spannen relatieproblemen (partner, gezin, familie, derden) duidelijk de kroon aan de telefoon. Oproepers maken zich het meeste zorgen over spanningen en conflicten binnen een partnerrelatie of met kinderen. Geestelijke gezondheid is een bekend gespreksthema in één op de vijf gesprekken. Eenzaamheid en een tekort aan sociale contacten sluit de top 3 van belangrijke gespreksthema's. Specifieke thema’s, zoals dagelijkse zorgen en socio-economische kwesties blijven hoog als aanmelding.

Vind meer jaarcijfers terug in het jaarverslag (2016) van Tele-Onthaal Vlaams-Brabant en Brussel.