Kan jij je inleven in de moeilijkheden van anderen? Merk je dat je vrienden, collega’s, familie,… je snel in vertrouwen nemen? Wil je graag je gespreksvaardigheden verder uitbouwen? Heb je interesse voor anderen en sta je open voor andere meningen en opvattingen?
Meld je dan aan als vrijwilliger via het aanmeldformulier
.


Waar engageer je je voor?

Je volgt eerst een basisopleiding met stage aan de telefoon en/of chat. Daarna geef je maandelijks aan het secretariaat door welke momenten voor jou passen om de telefoon en/of chat te beantwoorden. We houden hierbij rekening met jouw tijdschema en er is voldoende flexibiliteit.

Kies je voor de telefoon?
Per maand beantwoord je de telefoon op minimum 2 dag- en/of avondpermanenties van telkens 3 uur. Daarnaast engageer je je ook maandelijks voor 1 nachtpermanentie.

Doe je liever chat?
Per maand engageer je je voor 4 chatpermanenties van telkens 3 uur, waarvan oftewel twee weekendpermanenties oftewel twee laatavondpermanenties (20u-23u). De chat is elke avond open van 18u tot 23u en op woe- én zondagnamiddag vanaf 15u.

Kies je eerder voor telefoon én chat?
Je engageert je voor minimum 3 permanenties per maand (naar keuze: telefoon en chat), waarvan 1 nachtpermanentie aan de telefoon.

Van thuis uit beantwoorden ?
Bij je eerste permanenties als beantwoorder ga je naar onze luisterpost in centrum Brussel of in Leuven. Zo kunnen we jou van bij het begin het beste begeleiden. Als chatbeantwoorder kan je ervoor kiezen om na je stage je chatgesprekken van thuis uit doen.
Bij het beëindigen van je basisopleiding kan je onder bepaalde voorwaarden ervoor opteren om de telefoon van thuis uit te beantwoorden.

Als een barrière ervoor zorgt dat je dit engagement niet kan waarmaken, bespreken we samen welk engagement voor jou wel haalbaar is.


Hoe word je beantwoorder bij Tele-Onthaal?

1.

Meld je aan als vrijwilliger
We contacteren je telefonisch en nodigen je uit op een kennismakingsgesprek met een stafmedewerker.
In dit persoonlijk gesprek bespreken jouw visie op het helpen van mensen. We polsen hierbij welk hulpmedium jou het beste ligt; telefoon of chat of beiden. Je krijgt meer informatie over de werking van Tele-Onthaal. We stemmen de verwachtingen op elkaar af, en zo kan jij goed inschatten welk engagement je kan waarmaken.
Als jijzelf en Tele-Onthaal het zien zitten kan je starten met de opleiding: een grondige vorming in gespreksvaardigheden, actief luisteren en in specifieke hulpverleningsthema's.

2.

Twee keer per jaar organiseert Tele-Onthaal Vlaams-Brabant en Brussel boeiende opleidingen voor nieuwe vrijwilligers.
Deel 1 van de opleiding gaat door vóór je start met het beantwoorden van de telefoon of chat. Hierna ondersteunt jouw coach, een ervaren vrijwilliger, je tijdens je stageperiode aan de telefoon of chat. Deel 2 van de opleiding gaat door na je stage.

3.

Je wordt als Tele-Onthaal beantwoorder goed begeleid door de stafmedewerkers, je kan elk moment (dag én nacht) op hun ondersteuning rekenen en zij zorgen voor permanente vorming. Tele-Onthaal geeft nieuwe vrijwilligers alle tijd om te groeien in hun taak.
Na dit verruimende en leerrijke traject, ben je beantwoorder bij Tele-Onthaal!


Een hinderpaal die je tegenhoudt om je aan te melden als vrijwilliger?

Bijvoorbeeld; je bent niet beschikbaar op een bepaalde opleidingsdatum, of je kan je niet vrijmaken tijdens de weekavonden, of een andere reden weerhoudt je van je aan te melden. Wij overlopen graag met jou wat mogelijk is en wat minder mogelijk is. Geef ons gerust een seintje.

Wil je je engageren of heb je nog vragen?

Vul dit formulier in en we contacteren je zo snel mogelijk. Het formulier komt terecht bij de dienst die actief is in de regio waar je woont. De Tele-Onthaal regio die je aanduidde, zal je vervolgens contacteren op basis van de persoonsgegevens die je hier achterlaat.

* verplichte velden

Uw gegevens worden verwerkt conform ons cookie- en privacy beleid

Opleiding

Les 1: Zaterdag 07-10-2023 (Telefoon + Chat)

09.00u - 16.00u

Leuven
Kennismaking & luistervaardigheden

Les 2: Zaterdag 14-10-2023 (Telefoon + Chat)

09.00u - 16.00u

Brussel
Verdieping van het actief luisteren

Chatopleiding deel 1: Zaterdag 21-10-2023 (Chat)

09.00u - 12.30u

Digitaal
Chatopleiding deel 1 voor chatbeantwoorders


Les 3: Dinsdag 24-10-2023 (Telefoon + Chat)

19.00u - 21.30u

Brussel
Gespreksthema's

Les 4: Donderdag 09-11-2023 (Telefoon + Chat)

19.00u - 21.30u

Leuven
Kennismaken met het vrijwilligersportaal

Les 5: Woensdag 15-11-2023 (Telefoon + Chat)

19.00u - 21.30u

Brussel
Gespreksthema's

Chatopleiding deel 2: Donderdag 30-11-2023 (Chat)

19.00u - 21.30u

Digitaal
Chatopleiding deel 2 voor chatbeantwoorders

Les 6: Maandag 20-11-2023 (Telefoon)

19.00u - 21.30u

Leuven
Gespreksthema's

Les 7: Zaterdag 02-12-2023 (Telefoon + Chat)

09.00u - 16.00u

Leuven
Basisvaardigheden in de praktijk



Les 8: Woensdag 06-12-2023 (Telefoon + Chat)

19.00u - 21.30u

Leuven
Gespreksthema's


Les 9: Dinsdag 12-12-2023 (Telefoon + Chat > Leuven)

19.00u - 21.30u


Dit opleidingsmoment gaat door in Leuven voor alle vrijwilligers die in Leuven zullen starten.
Start je permanentie in Leuven


Les 9: Donderdag 14-12-2023 (Telefoon + Chat > Brussel)

19.00u - 21.30u


Dit opleidingsmoment gaat door in Brussel voor alle vrijwilligers die in Brussel zullen starten.

Start je permanentie in Brussel

Stageperiode

Telefoon + Chat

Stageperiode aan de telefoon of aan de chat

Les 10: Donderdag 01-02-2024 (Telefoon + Chat)

19.00u - 21.30u

Leuven
Supervisie

Les 11: Woensdag 28-02-2024 (Telefoon)

19.00u - 21.30u

Leuven
Supervisie Telefoon

Chatopleiding deel 1: Zaterdag 09-03-2024 (Voor telefoonbeantwoorders die ook chatbeantwoorders worden)

09.00u - 12.30u

Digitaal

Deel 1

Les 12: Woensdag 27-03-2024 (Telefoon + Chat)

19.00u - 21.30u

Brussel
Gespreksthema's

Chatopleiding deel 2: Woensdag 17-04-2024 (Voor telefoonbeantwoorders die ook chatbeantwoorders worden)

19.00u - 21.30u

Digitaal

Deel 2

Les 13: Woensdag 22-05-2024 (Telefoon + Chat)

19.00u - 21.30u

Leuven
Gespreksthema's

Les 14: Zaterdag 01-06-2024 (Telefoon + Chat)

09.00u - 16.00u

Leuven
Laatste les

Kan je spijtig genoeg niet deelnemen aan deze opleiding?

Op 24 februari 2024 start er een nieuwe opleiding voor vrijwilligers die plaatsvindt in centrum Leuven én centrum Brussel.

Secretariaat Tele-Onthaal Vlaams-Brabant en Brussel

Tel016 23 97 56
Tel02 511 86 63
Mailbrabru@tele-onthaal.be

Wat bieden we jou?

Tele-Onthaal biedt je zinvol vrijwilligerswerk. De oproepers geven jou hun vertrouwen; een gesprek met jou doet hen goed.

Je krijgt gratis een boeiende opleiding, je ontplooit jezelf en verruimt je kijk op het leven.

Je wordt daarbij goed begeleid door de stafmedewerkers, zij ondersteunen jou als vrijwilliger en zorgen voor permanente vorming.

Je werkt mee aan hulpverlening voor iedereen met levensmoeilijkheden, of met grote en kleine zorgen.

Je maakt deel uit van een fijne en heel diverse groep vrijwilligers die elkaar steunen en aanmoedigen.

Daarbij wordt er gezorgd voor een toffe, warme, een aangename sfeer.

Je krijgt een deel van je vervoersonkosten terugbetaald voor je verplaatsingen naar opleidingsmomenten en de luisterpost.

Je bent verzekerd voor burgerlijke aansprakelijkheid en ongevallen.


Wat vragen we van jou?

Je hoeft geen specifieke opleiding of achtergrond te hebben. Je bent wel een geboren luisteraar die open staat voor ieders moeilijkheden, zonder dat je de behoefte hebt jouw oplossing op te dringen. Ook heb je respect voor andere visies en overtuigingen, en sta je open voor ieders levenskeuzes.

Je hebt op dit moment in je leven voldoende draagkracht voor dit engagement.

Je kan je gemiddeld 4u per week tijd vrijmaken. Maar je kan deze uren ook maandelijks spreiden naar gelang je beschikbare tijd. Indien je kiest voor telefoon, zie je het zitten om ‘s nachts gesprekken te voeren: elke maand doe je afwisselend ofwel een late avond permanentie ofwel een volledige nachtpermanentie. Je geeft maandelijks door aan het secretariaat welke momenten voor jou het beste passen.

Je engageert je voor een langere periode, minstens één jaar. Je bent minimum 21 jaar oud. Je hebt het gevoel dat je over genoeg pc-vaardigheden beschikt.

Je kan je verplaatsen naar centrum Brussel of Leuven.

Je kan en bent bereid om een opleiding met stage te volgen. Ook na je stage ben je regelmatig aanwezig op vormingsmomenten.


Vrijwilligers vertellen over Tele-Onthaal

Bellen & Chatten

Het unieke van werken bij Tele-Onthaal is voor mij de intieme en tegelijk anonieme relatie die je met de beller hebt.

Bart, 45, 1 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Haar verdriet en pijn raakten me diep omdat ik op dat moment begrip kon tonen voor haar emoties.​ Dat betekende heel wat voor haar.

Kristien, 64 jaar, 9 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Wij kunnen heel veel betekenen, denk ik.

Sabine, 60 jaar, 34 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Je redt misschien de wereld niet als vrijwilliger bij Tele-Onthaal, maar je maakt ze waarschijnlijk wel iets minder koud.

Liv, 28 jaar, 2 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Dit is wat ik kan, dit is wat ik wil doen: luisteren, mensen in hun waarde laten, mensen bemoedigen, mensen aandacht geven.

Anna, 59 jaar, 15 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Tijdens zo’n gesprek voel je de last van hun schouders vallen. Ook als vrijwilliger zorgt dat kantelmoment telkens weer voor veel heel voldoening.

Kirsten, 38 jaar, 2 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Het leven slaat niet alleen, het leven deelt ook uit, met grote gulheid.

Arno, 66 jaar, 15 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Ik mag binnenkijken in de levens van mensen waarmee ik in het dagelijkse leven misschien nooit zou spreken.

Elien, 60 jaar, 31 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Soms ben ik 's avonds de eerste en de enige stem die iemand hoort na een eenzame dag.

Alice, 76 jaar, 35 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Het maakt me als mens gelukkiger en daar kunnen anderen alleen maar van meegenieten.

Anna, 44 jaar, 2 jaar ervaring

>