Kan jij je inleven in de moeilijkheden van anderen? Merk je dat je vrienden, collega’s, familie,… je snel in vertrouwen nemen? Wil je graag je gespreksvaardigheden verder uitbouwen? Heb je interesse voor anderen en sta je open voor andere meningen en opvattingen?
Meld je dan aan als vrijwilliger via het aanmeldformulier
.


Waar engageer je je voor?

Je volgt eerst een basisopleiding met stage aan de telefoon en/of chat. Daarna geef je maandelijks aan het secretariaat door welke momenten voor jou passen om de telefoon en/of chat te beantwoorden. We houden hierbij rekening met jouw tijdschema en er is voldoende flexibiliteit.

Kies je voor de telefoon?
Per maand beantwoord je de telefoon op minimum 2 dag- en/of avondpermanenties van telkens 3 uur. Daarnaast engageer je je ook maandelijks voor 1 nachtpermanentie.

Doe je liever chat?
Per maand engageer je je voor 4 chatpermanenties van telkens 3 uur, waarvan oftewel twee weekendpermanenties oftewel twee laatavondpermanenties (20u-23u). De chat is elke avond open van 18u tot 23u en op woe- én zondagnamiddag vanaf 15u.

Kies je eerder voor telefoon én chat?
Je engageert je voor minimum 3 permanenties per maand (naar keuze: telefoon en chat), waarvan 1 nachtpermanentie aan de telefoon.

Van thuis uit beantwoorden ?
Bij je eerste permanenties als beantwoorder ga je naar onze luisterpost in centrum Brussel of in Leuven. Zo kunnen we jou van bij het begin het beste begeleiden. Als chatbeantwoorder kan je ervoor kiezen om na je stage je chatgesprekken van thuis uit doen.
Bij het beëindigen van je basisopleiding kan je onder bepaalde voorwaarden ervoor opteren om de telefoon van thuis uit te beantwoorden.

Als een barrière ervoor zorgt dat je dit engagement niet kan waarmaken, bespreken we samen welk engagement voor jou wel haalbaar is.


Hoe word je beantwoorder bij Tele-Onthaal?

1.

Meld je aan als vrijwilliger
We contacteren je telefonisch en nodigen je uit op een kennismakingsgesprek met een stafmedewerker.
In dit persoonlijk gesprek bespreken jouw visie op het helpen van mensen. We polsen hierbij welk hulpmedium jou het beste ligt; telefoon of chat of beiden. Je krijgt meer informatie over de werking van Tele-Onthaal. We stemmen de verwachtingen op elkaar af, en zo kan jij goed inschatten welk engagement je kan waarmaken.
Als jijzelf en Tele-Onthaal het zien zitten kan je starten met de opleiding: een grondige vorming in gespreksvaardigheden, actief luisteren en in specifieke hulpverleningsthema's.

2.

Twee keer per jaar organiseert Tele-Onthaal Vlaams-Brabant en Brussel boeiende opleidingen voor nieuwe vrijwilligers.
Deel 1 van de opleiding gaat door vóór je start met het beantwoorden van de telefoon of chat. Hierna ondersteunt jouw coach, een ervaren vrijwilliger, je tijdens je stageperiode aan de telefoon of chat. Deel 2 van de opleiding gaat door na je stage.

3.

Je wordt als Tele-Onthaal beantwoorder goed begeleid door de stafmedewerkers, je kan elk moment (dag én nacht) op hun ondersteuning rekenen en zij zorgen voor permanente vorming. Tele-Onthaal geeft nieuwe vrijwilligers alle tijd om te groeien in hun taak.
Na dit verruimende en leerrijke traject, ben je beantwoorder bij Tele-Onthaal!


Een hinderpaal die je tegenhoudt om je aan te melden als vrijwilliger?

Bijvoorbeeld; je bent niet beschikbaar op een bepaalde opleidingsdatum, of je kan je niet vrijmaken tijdens de weekavonden, of een andere reden weerhoudt je van je aan te melden. Wij overlopen graag met jou wat mogelijk is en wat minder mogelijk is. Geef ons gerust een seintje.

Wil je je engageren of heb je nog vragen?

Vul dit formulier in en we contacteren je zo snel mogelijk. Het formulier komt terecht bij de dienst die actief is in de regio waar je woont. De Tele-Onthaal regio die je aanduidde, zal je vervolgens contacteren op basis van de persoonsgegevens die je hier achterlaat.

* verplichte velden

Uw gegevens worden verwerkt conform ons cookie- en privacy beleid

Opleiding

Zaterdag 04-03-2023

Kennismaking, basishouding en basisvaardigheden (Telefoon + Chat)

09.00u - 16.00u
Brussel

Broodjesmaaltijd is voorzien.

Zaterdag 11-03-2023

Verdieping van het actief luisteren: gespreksvaardigheden (Telefoon + Chat)

09.00u - 16.00u
Leuven

Broodjesmaaltijd is voorzien.

Zaterdag 18-03-2023

Chatopleiding deel 1 (Chat)

09.00u - 12.30u
Digitaal


Dinsdag 21-03-2023

Thema Zelfdoding (Telefoon + Chat)

19.00u - 21.30u
Brussel

Woensdag 29-03-2023

Thema Crisisopvang (Telefoon + Chat)

19.00u - 21.30u
Leuven

Dinsdag 18-04-2023

Kennismaken met het vrijwilligersportaal en digitale tools (Telefoon + Chat)

19.00u - 21.30u
Brussel

Woensdag 26-04-2023

Chatopleiding deel 2 (Chat)

19.00u - 21.30u
Digitaal

Donderdag 27-04-2023

Thema Heroproepers (Telefoon)

19.00u - 21.30u
Leuven

Zaterdag 06-05-2023

Basisvaardigheden in de praktijk (Telefoon + Chat)

09.00u - 16.00u
Leuven

Broodjesmaaltijd is voorzien.

Dinsdag 09-05-2023

Thema Start je permanentie in Leuven (Telefoon + Chat)

19.00u - 21.30u

Dit opleidingsmoment gaat door in Leuven voor alle vrijwilligers die in Leuven zullen starten.


Woensdag 10-05-2023

Thema Start je permanentie in Brussel (Telefoon + Chat)

19.00u - 21.30u

Dit opleidingsmoment gaat door in Brussel voor alle vrijwilligers die in Brussel zullen starten.

Maandag 15-05-2023

Thema Sociale Kaart, beroepsgeheim & interne afspraken (Telefoon + Chat)

19.00u - 21.30u
Brussel


Stageperiode

Telefoon + Chat

Stageperiode aan de telefoon:
Juni 2023: 4 permanenties waaronder 1 voornachtpermanentie.
Je coach uit “Groep Vorming” zorgt voor begeleiding. Nadien doe je elke maand minimaal 3 permanentiebeurten, waarvan 1 nacht.
Juli 2023: een evaluatiegesprek met een staflid.


Stageperiode aan de chat:
Mei - Juni 2023: 4 chatpermanenties op de luisterpost.
Je coach uit “Groep Vorming” zorgt voor begeleiding.
Nadien doe je elke maand minimaal 4 chatpermanentiebeurten, waarvan oftewel twee weekendpermanenties oftewel twee laatavondpermanenties (20u-23u). Dit kan na je stage ook van thuis uit.
Juli 2023: een evaluatiegesprek met een staflid.

Dag 00-00-2023 (nog te bepalen)

Algemene Intervisie (Telefoon + Chat)

19.00u - 21.30u
Leuven

Dag 00-00-2023 (nog te bepalen)

Thema Psychische kwetsbaarheid (Telefoon + Chat)

19.00u - 21.30u
Brussel

Dag 00-00-2023 (nog te bepalen)

Chatopleiding deel 1 (Voor telefoonbeantwoorders die ook chatbeantwoorders worden)

09.00u - 12.30u
Digitaal

Dag 00-00-2023 (nog te bepalen)

Intervisie rond zelfdodingsoproepen (Telefoon + Chat)

19.00u - 21.30u
Brussel

Dag 00-00-2023 (nog te bepalen)

Chatopleiding deel 2 (Voor telefoonbeantwoorders die ook chatbeantwoorders worden)

19.00u - 21.30u
Digitaal

Zaterdag 00-00-2023 (nog te bepalen)

Afgestudeerd van de basisopleiding: Axenroos 'Een kijk op interactie' (Telefoon + Chat)

09.00u - 16.00u
Leuven

Broodjesmaaltijd is voorzien.

Kan je spijtig genoeg niet deelnemen aan deze opleiding?

In oktober 2023 start er een nieuwe opleiding voor vrijwilligers die plaatsvindt in centrum Leuven én centrum Brussel.

Secretariaat Tele-Onthaal Vlaams-Brabant en Brussel

Tel016 23 97 56
Tel02 511 86 63
Mailbrabru@tele-onthaal.be

Wat bieden we jou?

Tele-Onthaal biedt je zinvol vrijwilligerswerk. De oproepers geven jou hun vertrouwen; een gesprek met jou doet hen goed.

Je krijgt gratis een boeiende opleiding, je ontplooit jezelf en verruimt je kijk op het leven.

Je wordt daarbij goed begeleid door de stafmedewerkers, zij ondersteunen jou als vrijwilliger en zorgen voor permanente vorming.

Je werkt mee aan hulpverlening voor iedereen met levensmoeilijkheden, of met grote en kleine zorgen.

Je maakt deel uit van een fijne en heel diverse groep vrijwilligers die elkaar steunen en aanmoedigen.

Daarbij wordt er gezorgd voor een toffe, warme, een aangename sfeer.

Je krijgt een deel van je vervoersonkosten terugbetaald voor je verplaatsingen naar opleidingsmomenten en de luisterpost.

Je bent verzekerd voor burgerlijke aansprakelijkheid en ongevallen.


Wat vragen we van jou?

Je hoeft geen specifieke opleiding of achtergrond te hebben. Je bent wel een geboren luisteraar die open staat voor ieders moeilijkheden, zonder dat je de behoefte hebt jouw oplossing op te dringen. Ook heb je respect voor andere visies en overtuigingen, en sta je open voor ieders levenskeuzes.

Je hebt op dit moment in je leven voldoende draagkracht voor dit engagement.

Je kan je gemiddeld 4u per week tijd vrijmaken. Maar je kan deze uren ook maandelijks spreiden naar gelang je beschikbare tijd. Indien je kiest voor telefoon, zie je het zitten om ‘s nachts gesprekken te voeren: elke maand doe je afwisselend ofwel een late avond permanentie ofwel een volledige nachtpermanentie. Je geeft maandelijks door aan het secretariaat welke momenten voor jou het beste passen.

Je engageert je voor een langere periode, minstens één jaar. Je bent minimum 21 jaar oud. Je hebt het gevoel dat je over genoeg pc-vaardigheden beschikt.

Je kan je verplaatsen naar centrum Brussel of Leuven.

Je kan en bent bereid om een opleiding met stage te volgen. Ook na je stage ben je regelmatig aanwezig op vormingsmomenten.


Vrijwilligers vertellen over Tele-Onthaal

Bellen & Chatten

Het unieke van werken bij Tele-Onthaal is voor mij de intieme en tegelijk anonieme relatie die je met de beller hebt.

Bart, 45, 1 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Verdriet is vaak een gevoel dat ruimte en tijd nodig heeft om gevoeld te worden.

Jules, 61 jaar, 19 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Ik mag binnenkijken in de levens van mensen waarmee ik in het dagelijkse leven misschien nooit zou spreken.

Elien, 60 jaar, 31 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Iets kunnen betekenen voor een ander zonder zelf in de kijker te staan, mijn talenten als 'luisteraar' verder ontwikkelen...vollediger mens worden.

Merel, 53 jaar, 3 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Soms ben ik 's avonds de eerste en de enige stem die iemand hoort na een eenzame dag.

Alice, 76 jaar, 35 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Elk zitten we aan één kant van de lijn, verbonden door onze stemmen.

Madeleine, 54 jaar, 11 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Door actief je aandacht te vestigen op de oproeper, leer je heel precies luisteren.

Lotte, 30 jaar, 3 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Dit is wat ik kan, dit is wat ik wil doen: luisteren, mensen in hun waarde laten, mensen bemoedigen, mensen aandacht geven.

Anna, 59 jaar, 15 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Het leven slaat niet alleen, het leven deelt ook uit, met grote gulheid.

Arno, 66 jaar, 15 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Haar verdriet en pijn raakten me diep omdat ik op dat moment begrip kon tonen voor haar emoties.​ Dat betekende heel wat voor haar.

Kristien, 64 jaar, 9 jaar ervaring

>